لینک های دسترسی

Breaking News

سفر بلینکن به شرق میانه بدون آتش‌بس میان اسراییل و حماس پایان یافت


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز پنجشنبه هشتم فبروری (۱۹ دلو) بدون دست یابی به توافق جدید آتش‌بس میان اسراییل و حماس به واشنگتن برگشت.

بلینکن و سایر مقامات امریکایی گفتند که با آنهم، آنان خوشبین اند که آتش‌بس برقرار و نزدیک به ۱۰۰ گروگان نیز آزاد خواهد شد.

اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، با رد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس گفت که این گروه باید خیال کنترول غزه را از سر بیرون کند و نیروهای اسراییل تا پیروزی کامل خواهند جنگید.

حماس پیشنهاد کرده بود که یک آتش‌بس چهار و نیم ماهه نافذ شود که در این جریان تمام گروگان‌ها رها شده و نظامیان اسراییلی از نوار غزه بیرون شوند.

در عین حال، قصر سفید اعلام کرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحد، روز دوشنبه از عبدالله دوم، پادشاه اردن، میزبانی کرده و درمورد حل جنگ اسراییل-حماس گفتگو خواهند کرد.

بلینکن در جریان سفرش به شرق میانه با کابینهٔ جنگ نتنیاهو ملاقات کرد و گفت که وی بر آزادی گروگانان تمرکز خواهد داشت و بر آتش‌بس تازه پافشاری خواهد کرد. اما وی شب گذشته پذیرفت که اختلاف نظر عمده میان طرح آتش‌بس اسراییل، ایالات متحده، قطر و مصر با حماس وجود دارد.

بر اساس این طرح آتش‌بس برای چند هفته دوام خواهد داشت و گروگانان آزاد خواهند شد، اما حماس در پاسخ به این پیشنهاد خواستار بیرون شدن نیروهای اسراییلی و پایان بمباردمان آنان بر غزه شده است. حماس همچنان گفته است که باید حق حکومتداری بر این قلمرو و بازسازی ظرفیت نظامی خود را داشته باشد.

بلینکن گفت که شرایط حماس قطعاً آغازگر خوبی برای مذاکرات نیست، اما فضا برای پیشرفت به سوی یک توافق وجود دارد.

در همین حال، یک مقام بلند پایهٔ حماس گفت که یک نمایندهٔ این گروه امروز در قاهره بود تا مذاکرات با مقامات مصری و قطری را ادامه دهد.

صدر اعظم اسراییل پس از ملاقات با وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که کشورش در مسیر یک پیروزی قطعی در حرکت است.

این در حالی است که مقامات صحی غزه گفته اند که شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل به ۲۷۵۰۰ نفر رسیده که اکثریت آنان زنان و کودکان اند.

حملات اسراییل همچنان سبب بیجا شدن حدود دو میلیون فلسطینی شده است.

بر اساس معلومات مقامات اسراییلی، تندروان حماس در جریان حملهٔ هفتم اکتوبر سال گذشته ۱۱۴۰ نفر را کشتند که اکثریت شان غیر نظامیان بودند.

گروه

XS
SM
MD
LG