لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن به لاوروف: خبرنگار امریکایی را فوراً آزاد کنید


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه دوم اپریل (۱۳ حمل) در یک تماس تلیفونی با همتای روسی‌اش، سرگی لاوروف، خواهان آزادی فوری یک خبرنگار امریکایی در روسیه شد.

بلینکن در تویتی نوشته است که "من امروز با وزیر خارجهٔ [روسیه] سرگی لاوروف صحبت کردم تا نگرانی شدید خود را از بازداشت غیرقابل قبول یک ژورنالست شهروند امریکا توسط روسیه ابزار کنم. من خواهان آزادی او و آزادی پال ویلان، شهروند دیگر امریکا که به طور غیر منصفافه بازداشت شده است،‌ شدم."

پال ویلان که یک سرباز سابق امریکایی است در ماه جون سال ۲۰۲۰ به اتهام جاسوسی به ۱۶ سال زندان محکوم شد، اما او همواره بر بی گناهی خود تاکید کرده است.

ادارۀ امنیت فدرال روسیه (FSB) روز پنجشنبه ۳۰ مارچ (۱۰ حمل) اعلام کرد که ایوان گرشکویچ، خبرنگار امریکایی که برای وال ستریت ژورنال کار می‌کند، به ظن جاسوسی برای واشنگتن در شهر یکاترینبورگ روسیه بازداشت شده است.

پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۳۱ مارچ سال روان میلادی خواهان آزادی گرشکویچ شده بود.

ایوان گرشکویچ اکنون در مسکو در بازداشت به سر می‌برد و منتظر محاکمه است.

ادارهٔ امنیت فدرال روسیه گفته است که "فعالیت های غیرقانونی ایوان گرشکویچ شهروند امریکا را متوقف کرده" و افزوده که این خبرنگار وال ستریت ژورنال "مظنون به جاسوسی برای منافع حکومت امریکا" بود.

این نخستین بار است که از هنگام پایان جنگ سرد یک خبرنگار ایالات متحده به اتهام جاسوسی در روسیه بازداشت می‌شود.

به گزارش اسوشیتدپرس، روزنامه وال استریت ژورنال ضمن تکذیب اتهام جاسوسی خبرنگار خود خواستار آزادی وی شده است.

پس از دستگیری و بازداشت گرشکویچ، سازمان بین المللی گزارشگران بدون مرز (RSF) گفت که گرشکویچ "در حال تحقیق در مورد شرکت نظامی واگنر" بود، گروهی که شماری از جنگجویان آن محکوم به ارتکاب جرایم مختلف اند و نقش برجسته‌ای در جنگ اوکراین داشته است.

این سازمان تایید کرده که گرشکویج ۳۱ ساله با مجوز مطبوعاتی صادر شده توسط وزارت خارجهٔ روسیه کار می‌کرد. گفته می شود که او به دلیل جمع آوری اطلاعات در مورد یک"مجتمع نظامی- صنعتی " روسیه بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG