لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای بلینکن از اسراییل برای توافق آتش‌بس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه


از راست به چپ، اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
از راست به چپ، اسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۲۲ اکتوبر (اول عقرب) از رهبران اسراییل خواست تا برای توافق آتش‌ بس در غزه کار کنند.

این درخواست بلینکن در حالی صورت گرفته است که جنگ در باریکه غزه که مردم‌ آن با گرسنگی دست‌ و پنجه نرم می‌کند، صورت گرفته است. اسراییل همچنان حملات هوایی خود بر ضد حزب‌الله را در لبنان ادامه می‌دهد.

پس از حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ حماس به جنوب اسراییل و آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه، این یازدهمین سفر بلینکن به شرق میانه است.

این دپلومات ارشد ایالات متحده به رهبران اسراییل گفته است که کشته شدن یحیی سنوار، "فرصتی" را برای آتش‌بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌هایی اسراییلی فراهم کرده است که هنوز هم در نزد گروه حماس در اسارت به سر می‌برند.

بلینکن پس از ملاقات بااسحاق هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، در تل ابیب گفت: "بسیار باور دارم که مرگ سنوار فرصت مهمی برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، پایان دادن به جنگ و تضمین امنیت اسراییل فراهم می کند."

پیش از این، بلینکن پس از ملاقات با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در بیت المقدس بر وی فشار آورد تا اجازه بدهد که کمک‌های بشردوستانه برای مردم در نوار غزه ارسال شود. بر اساس گزارش‌ ملل متحد،‌ بیش از ۱.۸ میلیون نفر با گرسنگی شدید مواجه اند.

یک مقام ایالات متحده گفته است که نتنیاهو به جدیت هشدار‌ها بلینکن برای افزایش دسترسی به کمک‌رسانی به غزه پی برده است، "اما آنچه مهم است، نتایج آن است.

این مقام ایالات متحده همچنین گفت: "نتنیاهو همچنین ادعاهایی مبنی بر اجرای پلان جنجال برانگیز اسراییل به منظور محاصره شدید برای گرسنگی دادن به شمال غزه را رد کرد."

سفر بلینکن به شرق میانه پس از هشدارهایی از سوی او و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، به اسراییل صورت می‌گیرد. این دو مقام ایالات متحده هشدار داده اند که بخشی از میلیارد‌ها دالر کمک نظامی امریکا به اسراییل محدود خواهد شد، مگر اینکه آن کشور اجازه بدهد کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ارسال شود.

تلاش‌های قبلی ایالات متحده، بزرگترین فراهم‌کنندهٔ تسلیحات برای متحداش، اسراییل، برای پایان دادن به جنگ در غزه و و آتش‌بس در لبنان، به ناکامی انجامیده است.

سفر بلینکن به شرق میانه در حالی صورت گرفته است که اسراییل پاسخ خود به حملات میزاییلی ایران را زیر بررسی دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ اول اکتوبر کم از کم ۲۰۰ میزایل بالستیکی را به سمت اسراییل پرتاب کرد و اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران، کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، انجام داده است.

دفتر وزارت دفاع اسراییل گفته است که یواف گلانت، وزیر خارجهٔ آن کشور، به بلینکن گفته است که پس از حمله بر ایران، از واشنگتن انتظار حمایت دارد.

در همین حال، بلینکن گفته است که جنگ در لبنان باید از طریق دپلوماسی و در مطابقت به قطعنامهٔ ملل متحد حل شود، قسمی که در سال ۲۰۰۶ جنگ میان اسراییل و حزب‌الله لبنان پایان داد.

به گفتهٔ یک مقام ایالات متحده، قرار بود که بلینکن پس از سفر به اسراییل، به اردن سفر کند، اما در لحظات آخر، پلان تغییر کرد و این دپلومات ارشد روز چهار شنبه، ۲۳ اکتوبر، به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ در یک اقدام بی سابقه بر جنوب اسراییل حمله کرد. بر اساس آمار که خبرگزاری فرانس پرس جمع‌آوری کرده است، در آن حمله ۱۲۰۶ نفر که اکثرشان غیرنظامیان بودند، کشته شدند.

همزمان با عملیات تهاجمی در نوار غزه، اسراییل تقریباَ همه روز با حزب‌الله لبنان، متحد حماس، نیز درگیری تبادل آتش داشته است. اسراییل ماه گذشته عملیات نظامی خود را در لبنان تشدید کرد. خبرگزاری فرانس پرس به استناد وزارت صحت لبنان گزارش داده است که از ماه سپتمبر تا حالا،‌۱۵۵۲ نفر در در جریان عملیات نظامی اسراییل در لبنان کشته شده‌اند.

از آغاز عملیات نظامی اسراییل بر نوار غزه که در پی حملات حماس بر جنوب اسراییل راه‌اندازی شد، بخش اعظم نوار غزه به ویرانه مبدل شده است. به گفتهٔ وزارت صحت غزه،‌ در این مدت، کم از کم ۴۲ هزار ۷۱۸ نفر که اکثر شان غیرنظامیان استند، کشته و بیش از ۹۲ هزار نفر دیگر زخمی شده‌ اند. ملل متحد این رقم تلفات را با اعتبار خوانده است.


بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG