لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: اطلاعات مربوط به خروج از افغانستان را تا اواسط اپریل در اختیار کانگرس قرار می‌دهیم


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده می‌گوید که وزارت خارجهٔ امریکا در حال ارزیابی روند خروج قوای امریکایی از افغانستان بوده و یافته‌های خود را تا اواسط ماه اپریل به کانگرس ایالات متحده ارایه خواهد کرد.

آقای بلینکن امروز چهارشنبه ۲۲ مارچ (دوم حمل) در جلسه استماعیهٔ کمیتهٔ تخصیص مجلس سنای کانگرس ایالات متحده گفت: "ما اکنون وقت را روی جمع‌آوری [اطلاعات] صرف می‌کنیم تا مطمین شویم که به بعضی از تجارب آموخته شده نظر بیاندازیم."

او افزود: "من متعهد و مصمم هستم که این اطلاعات را در اختیار کانگرس قرار دهم، و ما این کار را انجام خواهیم داد. ما این کار را تا اواسط اپریل انجام خواهیم داد. بناً می‌توانم به شما بگویم که شما نتیجه‌گیری مان را در دسترس خواهی داشت. ما یافته‌‌های خود را با شما شریک خواهیم کرد و میکانیزم مناسبی را برای انجام این کار در ظرف سه هفتهٔ آینده پیدا خواهیم کرد."

جمهوری‌خواهان که در ماه جنوری اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده را کسب کردند، همواره از روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرده و می‌گویند که هرگز گزارش کاملی در مورد خروج پر از هرج و مرج قوای امریکایی از افغانستان که در آن ۱۳ سرباز امریکایی و ده‌ها افغان جان باختند، به کانگرس ارایه نشده است .

مایکل مک‌کال، رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده هفتهٔ گذشته گفت که وزارت خارجۀ امریکا در فراهم آوری معلومات به تحقیقات در مورد روند خروج "فاجعه‌بار" قوای امریکایی از افغانستان "ناکام" بوده و به گفتۀ وی مردم امریکا را "گمراه" می‌کند.

مک‌کال به تاریخ ۱۵ مارچ (۲۴ حوت) با نشر خبرنامه‌ای گفت: "وزارت خارجه به ایجاد سد در برابر تحقیقات در مورد خروج از افغانستان همچنان ادامه می‌دهد و ما این‌را تحمل نخواهیم کرد. مردم امریکا مستحق دریافت پاسخ‌ها در مورد خروج فاجعه‌بار از افغانستان اند."

او هشدار داد که اگر وزارت خارجه اسناد درخواست شده از سوی کانگرس را فراهم نکند، احضاریه‌ای عنوانی این وزارت‌خانه صادر خواهد کرد.

اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا به تاریخ دهم مارچ گفت: "از زمان خروج قوای ایالات متحده از افغانستان، ما بیش از ۱۵۰ گزارشدهی به اعضای هردو حزب [جمهوریخواه و دموکرات] کانگرس داشته ایم. افزون بر این، مقام‌های ارشد وزارت خارجه در استماعیه‌های عامه حضور یافته و به سوالات پاسخ ارایه کرده اند و این اداره به درخواست‌های متعدد اعضای کانگرس و مامورین آنان برای معلومات در مورد پالیسی افغانستان، پاسخ ارایه کرده است."

با وصف انتقاد جمهوریخواهان از روند خروج قوای امریکایی از افغانستان، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده همواره از تصمیم‌اش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده است که تصامیم مبنی بر خروج از افغانستان، را بر اساس مشورت با مقام‌های دپلوماتیک و نظامی و با درنظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است. بایدن همچنان گفته است که عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان در تاریخ پیشینه نداشته است.

روند خروج ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG