لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ ایالات متحده به اسراییل سفر می‌کند


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ناوقت سه‌شنبه ۱۱ اکتوبر (۱۸ میزان) گفت که روز چهارشنبه به اسراییل سفر می‌کند تا با مقامات آن کشور در مورد کمک‌های امریکا در راستای مبارزه با ''تروریزم'' صحبت کند.

بلینکن در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است: من فردا [چهارشنبه] به اسراییل می‌روم تا با شرکای اسراییلی خود به صورت مستقیم در مورد وضعیت در آن کشور ارتباط بر قرار کنم."

این دپلومات ارشد ایالات متحده در ادامهٔ این پیام خود نوشته است که ایالات متحده می‌خواهد با مقامات اسراییلی در مورد راه‌‌های مبارزه با ''تروریزم'' و چگونگی کمک‌های امریکا برای آن کشور، صحبت کند. بلینکن گفت: ''حمایت ما از اسراییل همچنان تزلزل ناپذیر است.''

او در یک پیام دیگر ایکس گفته است که روز سه‌شنبه با ران دیرمر، وزیر امور استراتیژیک اسراییل، نیز صحبت کرده و ضمن ابراز تسلیت به خاطر قربانیان ناشی از حملهٔ ''تروریستی'' بر آن کشور،‌ بار دیگر تعهد امریکا برای حمایت از اسراییل را تکرار کرده است.

بلینکن در ادامهٔ‌ این پیام گفته است که اسراییل حق دارد تا از خود و مردم آن کشور در مقابل حملات ''تروریستی'' دفاع کند.

وزیر خارجهٔ امریکا همچنین در یک پیام جداگانه در ایکس گفته است که با آیزاک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، نیز در مورد حمایت ایالات متحده از اسراییل تاکید کرده است. او به رییس جمهور اسراییل نیز گفته است که حمایت امریکا از اسراییل ''ثابت قدم'' است تا آن کشور از خود و مردم خود دفاع کند.

پس از حملات زمینی و راکتی روز شنبه گروه حماس بر اسراییل، این نخستین بار است که ارشدترین دپلومات ایالات متحده به آن کشور سفر می‌کند.

ساعاتی قبل از اینکه بلینکن سفر خود به اسراییل را اعلام کند، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ روز سه شنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت که در حملات روز شنبه حماس بیش از ۱۰۰۰ نفر به شمول ۱۴ شهروند ایالات متحده کشته شدند و تاکید کرد که امریکا هر کمکی که اسراییل به آن نیاز داشته باشد، فراهم خواهد کرد.

رییس جمهور بایدن افزود:‌ "ما باید کاملا شفاف باشیم. ما در کنار اسراییل ایستاده ایم. ما در کنار اسراییل ایستاده ایم. و ما مطمین خواهیم شد که اسراییل آنچه را که برای محافظت از شهروندانش، دفاع از خود و پاسخ به این حمله نیاز دارد، در اختیار دارد."

بایدن در ادامه گفت:‌ " هیچ توجیهی برای اعمال تروریزم وجود ندارد. هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. حماس از حق مردم فلسطین برای کرامت و تعیین سرنوشت دفاع نمی‌کند. هدف اعلام شده آن نابودی کشور اسراییل و کشتار یهودیان است."

از آغاز منازعه میان اسراییل و فلسطین که ۷۵ سال از آن سپری می‌شود، اسراییل روز سه‌شنبه شدیدترین حملات هوایی خود را بر غزه انجام داد و تمام مناطق نوار غزه را که زیر کنترول حماس است، آماج حمله قرارداده و ویران کرد.

این حملات در حالی صورت گرفت که حماس یک روز پیش گفت هر زمانیکه اسراییل بدون هشدار غیرنظامیان را در غزه هدف حملات قرار بدهد، جنگجویان این گروه در مقابل هر خانه‌ای که بدون هشدار هدف حمله قرار می‌گیرد، یک گروگان را خواهند کشت.

گروه

XS
SM
MD
LG