لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال مرزی؛ هزاران موترباربری در دو سوی تورخم متوقف شده است 


کاروان اموال تجارتی در ساحهٔ مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان
کاروان اموال تجارتی در ساحهٔ مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان

مقامات اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان- پاکستان می‌گویند که گذرگاه تورخم از چند روز به اینسو به روی تجارت مسدود بوده و هزاران واسطهٔ باربری در دو سوی مرز متوقف مانده اند.

پاکستان و افغانستان از رانندگان وسایط باربری می‌خواهند که برای عبور از مرز باید پاسپورت و ویزه داشته باشند، سندی که اکثر رانندگان افغان ندارند.

پس از آن که اسلام آباد سال گذشته خروج مهاجران بدون اسناد اقامت را آغاز کرد، شهروندان افغانستان نمی‌توانند بدون ویزه وارد این کشور شوند.

خان جان الکوزی، مسوول اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان-پاکستان، گفت که گذرگاه تورخم شب جمعه به روی تجارت مسدود شد و تا امروز ۱۵ جنوری (۲۵ جدی) حدود ۳۰۰۰ وسایط باربری در سوی مرز متوقف باقی مانده اند.

او افزود که این اقدام "نه تنها به تاجران هر دو کشور خساره وارد کرده، بلکه سبب افزایش نرخ‌ها نیز شده است،‌ زیرا اکثر این وسایط اقلام غذایی را انتقال می‌دهند که در صورت مسدود ماندن گذرگاه، از بین خواهد رفت."

هر دو کشور همدیگر را به مسدود شدن این گذرگاه مرزی متهم می‌کنند.

یک مقام گمرک پاکستان امروز گفت که حدود ۴۵۰ واسطه در مرز تورخم - طرف پاکستان - گیرمانده و ۶۰۰ واسطهٔ دیگر مجبور شده اند که در مسیر تورخم در جاده ها متوقف شوند.

مقامات هر دو کشور گفته اند که مذاکرات برای حل این معضل میان کابل و اسلام آباد جریان دارد.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع حکومت طالبان، گفت که تا روز دوشنبه هیچ راه حلی در جریان مذاکرات به میان نیامد.

پاکستان و افغانستان در ماه‌های اخیر روابط کشیده داشته و اسلام آباد حکومت طالبان را به پناه دادن تحریک طالبان پاکستان متهم کرده، ادعایی که کابل آنرا رد کرده است.

گذرگاه‌های تورخم و سپین بولدک سال گذشته نیز چندین بار مسدود شد و حتا نیروهای مرزی دو طرف برخورد‌های مسلحانه نیز داشتند.

گروه

XS
SM
MD
LG