لینک های دسترسی

Breaking News

درخواست‌ها برای پاسخگویی اسراییل به حمله هوایی بر امدادرسانان افزایش یافته است


درخواست‌ها برای پاسخگوی اسراییل به حمله هوایی بر کاروانی از موترها در غزه که منجر به کشته شدن هفت کارمند امدادرسان موسسه ''آشپزخانه مرکزی جهان'' (World Central Kitchen)شد، افزایش یافته است.

در حملهٔ نیروهای اسراییلی بر موتر امداد رسانان، یک فلسطینی، سه شهروند بریتانیایی، یک شهروند پولندی، یک آسترالیایی و یک شهروند دارای تابعیت دوگانه امریکا و کانادا کشته شدند.

''آشپزخانه مرکزی جهان'' روز پنجشنبه چهارم اپریل (۱۶ حمل) اعلام کرد که از آسترالیا، بریتانیا، کانادا، پولند و ایالات متحده خواسته است تا "تحقیقات مستقل و توسط شخص ثالث در مورد این حملات، از جمله اینکه آیا این حمله عمداً صورت گرفته یا قوانین بین المللی را نقض کرده یا خیر" صورت گیرد.

این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرد: ''تحقیق مستقل تنها راه برای تعیین حقیقت آنچه اتفاق افتاده، تضمین شفافیت و پاسخگویی مسوولین و جلوگیری از حملات آینده به کارکنان امدادرسان بشردوستانه است.''

اما خوزی اندرس، بنیانگذار این موسسه خیریه، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که حملهٔ اسراییل امدادرسانان او را در غزه "به طور سیستماتیک، موتر به موتر " هدف قرار داد.

او گفت که آشپزخانهٔ مرکزی جهان تماس واضح با اردوی اسراییل داشت و اردوی اسراییل نیز از تحرکات امدادرسانان او اطلاع داشت.

اندرس گفت: "این موضوع بدچانسی نبود که در آن، اوه، بمب را در جای اشتباهی انداختیم. حتا اگر ما با [نیروهای دفاعی اسراییل] هماهنگ نمی‌بودیم، هیچ کشور دموکراتیک و هیچ نظامی نمی‌تواند غیرنظامیان و افراد بشردوستانه را هدف قرار دهد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که از کشته شدن هفت کارمند امداد رسان در نوار غزه ''خشمگین، ناراحت و دل شکسته'' است و خواهان محافظت کارمندان امداد رسان شده است.

او امروز با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل در مورد وضعیت غزه گفتگو کرد و حمله بر امدادرسانان و در کل وضعیت بشری را غیر قابل قبول خواند.

قصر سفید با نشر بیانیه‌ای گفت که بایدن ضرورت اعلام و اجرای یک سلسله اقدامات مشخص، قاطع و قابل اندازه‌گیری را جهت حفاظت غیرنظامیان، کمک‌های بشری و مصوونیت امدادرسانان برای نتنیاهو واضح ساخت.

در بیانیه به نقل از بایدن آمده است: "سیاست ایالات متحده در قبال غزه با ارزیابی ما از اقدام فوری اسراییل در قبال این اقدامات تعیین خواهد شد."

بایدن تاکید کرد که آتش بس فوری برای تثبیت و بهبود وضعیت بشری و حفاظت از غیرنظامیان بی گناه ضروری است و از نتنیاهو خواست تا به مذاکره کنندگان خود صلاحیت بدهد تا بدون تاخیر، توافقی را برای بازگرداندن گروگان ها به خانه منعقد کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید، نیز پس از صحبت بایدن و نتنیاهو به خبرنگاران گفت: "ما می خواهیم تغییراتی را از طرف اسراییل ببینیم. اگر تغییراتی از طرف آنها وجود نداشته باشد، از طرف ما تغییراتی خواهد آمد."

انتونی البانیز، صدراعظم آسترالیا، روز پنجشنبه به خبر نگاران گفت که پاسخ اسراییل به این حمله به اندازهٔ کافی خوب نبوده است و به ویژه اینکه اسراییل گفته "این فقط محصول جنگ است."

‌البانیز گفت: ''قانون بین‌المللی بشردوستانه به وضوح بیان می‌کند که امدادرسانان باید بتوانند کمک‌ها و مساعدت‌ها را بدون خطر از دست دادن جان خود، فراهم کنند.''

دونالد تسک، صدراعظم پولند، روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که پولند انتظار دارد توضیحی درباره آنچه اتفاق افتاده بشنود و غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخته شود.

بریتانیا، سفیر اسراییل مستقر در لندن را احضار کرده و حمله اسراییل را که سبب کشته شدن سه شهروند بریتانیایی شد، به شدت محکوم کرد و در مورد خواهان ''پاسخگویی کامل'' شد.

نتنیاهو بدون عذرخواهی به خاطر کشته شدن شهروندان خارجی در نوار غزه، این رویداد را "غم انگیز'' توصیف کرده و گفته است که این حمله به طور کامل بررسی خواهد شد.

اما آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل، به خوزی اندرس، بنیانگذار این موسسه خیریه،‌ نه تنها ابراز "تاسف عمیق'' کرد، بلکه ''صمیمانه عذرخواهی" نیز کرد.

در همین حال، هرزی هالوی، لوی درستیز اسراییل، صبح چهارشنبه سوم اپریل گفت که این حمله یک ''اشتباه بزرگ'' بود. او گفت که ''ما از آسیب غیر عمدی به اعضای آشپزخانه مرکزی جهان، متاسف استیم."

هالوی گفت که این رویداد نباید رخ می‌داد، اما توضیح داد که این حمله هوایی شب هنگام به دلیل ''شناسایی نادرست'' در'' شرایط بسیار پیچیده'' به وقوع پیوست.

جنگ در غزه زمانی آغاز شد که گروه حماس در هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه نزدیک به ۱۱۶۰ نفر را که اکثر شان غیرنظامیان بودند، کشتند و بیش از ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند که هم اکنون نیز ۱۲۹ گروگان در اسارت حماس به سر می‌برند و بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ گروگان در جریان جنگ غزه کشته شده اند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس قرار دارد، گفته است که حملات اسراییل بر غزه تاکنون بیش از ۳۳ هزار فلسطینی که اکثر آنان زنان و کودکان اند، جان باخته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG