لینک های دسترسی

Breaking News

کانادا سپاه پاسداران ایران را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرد


نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران

کانادا سپاه پاسداران انقلاب ایران را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده و از کانادایی‌ها خواست تا ایران را ترک کنند.

دامینیک لبلانک، وزیر امنیت عامۀ کانادا، در یک کنفرانس خبری گفت: "دولت ما تصمیم گرفت تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحت کود جزا منحیث یک سازمان تروریستی شناسایی کند."

لبلانک رژیم ایران را به حمایت از تروریزم و نادیده گرفتن حقوق بشر در داخل و خارج از ایران و همچنان تمایل به بی‌ثبات سازی نظم بین‌المللی متهم کرد.

میلانی جولی، وزیر خارجهٔ کانادا با اشاره به این که اوتاوا روابط دپلوماتیک خود را در سال ۲۰۱۲ با تهران قطع کرده، از شهروندان کشورش خواست به ایران سفر نکنند. او گفت: "آنانی که در حال حاضر در ایران استند. زمان برگشت تان به خانه فرا رسیده است."

درج سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، مانع ورود اعضای این قوا به کانادا شده و کانادایی‌ها را از هر گونه داد و ستد با اعضا یا خود این گروه، منع می‌کند و ضمناً تمام دارایی‌های سپاه پاسداران و اعضای آن در کانادا ضبط می‌شود.

مهاجران ایرانی و خانواده‌های قربانیان یک طیاره‌ٔ اوکراینی که ایران در ماه جنوری ۲۰۲۰ آنرا سقوط داد و ۱۷۶ مسافر، به شمول ۸۵ شهروند کانادا در این رویداد کشته شد، از دیر زمانی از اوتاوا می‌خواستند سپاه پاسداران ایران را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کند.

پارلمان کانادا ماه گذشته به اتفاق آرا به این اقدام رای داد.

در واکنش به تصمیم پارلمان کانادا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران گفت که این اقدام "نابخردانه و خصمانه" بوده و "مغایر موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌المللی" است.

جستن ترودو، صدر اعظم کانادا نیز در پیامی کوتاه در شبکه اجتماعی ایکس، نوشته است: "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون در کانادا به عنوان یک گروه تروریستی درج فهرست شده است."

پیش از این، ادارهٔ ترودو در مورد شناسایی سپاه پاسداران، تمایل نشان نداده و گفته بود که فهرست کردن سپاه پاسداران منحیث یک سازمان تروریستی می‌تواند بسیار بار گسترده داشته باشد و به طور ناخواسته بر ایرانیان کانادایی که مخالف رژیم اند تاثیر خواهد گذاشت.

اوتاوا پیش از این نیروی قدس سپاه پاسداران را منحیث سازمان تروریستی شناسایی کرده بود و در سال ۲۰۲۲ ورود بیش از ۱۰ هزار مقام ایرانی، به شمول اعضای سپاه پاسداران، را برای همیش به کانادا منع کرد.

ایالات متحده نیز سپاه پاسداران را در سال ۲۰۱۹ منحیث یک سازمان تروریستی شناسایی کرد.

این در حالی است که در اوایل ماه جاری، اتحادیهٔ اروپا سپاه پاسداران را به دلیل اکمال طیاره‌های بی‌سرنشین به روسیه و متحدین‌اش در شرق میانه، تحریم کرد.

ایران به گونهٔ علنی فرستادن طیاره‌های بی‌سرنشین به روسیه را نپذیرفته‌،‌ اما مقامات ایران به کرات گفته اند که افتخار می‌کنند که قدرت‌های جهان از این کشور تسلیحات خریداری می‌کنند.

در این مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و ایرنا استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG