لینک های دسترسی

Breaking News

کانادا، هند را به دخالت در قتل یک سیک تبعیدی متهم کرد


هردیب سینگ نجار،‌ یک رهبر تبعیدی سیک‌‌ها که به تاریخ ۱۸ جون سال روان میلادی در منطقهٔ ونکوور کانادا کشته شد
هردیب سینگ نجار،‌ یک رهبر تبعیدی سیک‌‌ها که به تاریخ ۱۸ جون سال روان میلادی در منطقهٔ ونکوور کانادا کشته شد

حکومت کانادا روز دوشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۶ سنبله) عوامل حکومت هند را به دخالت در قتل یک رهبر سیک کانادایی متهم کرد که در ماه جون سال روان میلادی در منطقهٔ ونکوور کشته شد.

حکومت کانادا پس از متهم کردن هند به قتل این رهبر سیک کانادایی‌-هندی‌تبار، در یک اقدام تلافی‌جویانه، یک دپلومات هندی را از اتاوا، پایتخت کانادا، اخراج کرد.

حکومت هند تا زمان نشر این گزارش در مورد این اتهام کانادا و اخراج یک دپلومات آن کشور از اتاوا تبصره نکرده است.

این اقدام کانادا روابط میان اتاوا و دهلی جدید را که در حال حاضر پرتنش است، به پایین‌ترین سطح خود رسانده است.

در همین حال، جستین ترودو، صدراعظم کانادا،‌ در جلسۀ اضطراری احزاب مخالف در پارلمان آن کشور پس از چاشت روز دوشنبه گفت که حکومت زیر امرش "اتهامات معتبری" را در اختیار دارد که عوامل هندی در قتل هردیب سینگ نجار،‌ یک رهبر تبعیدی سیک‌‌ها، ارتباط دارند که در جون سال روان میلادی در ایالت بریتیش کولمبیا کشته شد.

ترودو گفت:‌ "دخالت هر حکومت خارجی در قتل یک شهروند کانادایی در خاک کانادا تخطی غیر قابل قبول حاکمیت ما است."

صدراعظم کانادا همچنین از حکومت هند خواست تا در هر شرایط ممکن برای روشن‌سازی این موضوع همکاری کند.

در همین حال، ملانی جولی، وزیر خارجهٔ کانادا، گفت که حکومت ترودو در واکنش به دخالت عوامل هند در قتل این رهبر سیک‌ها، اقدام فوری انجام داده است.

خانم جولی افزود:‌ "ما امروز یک دپلومات ارشد هندی را از کانادا اخراج کردیم'' اما نام این دپلومات را افشا نکرد. ‌با آنهم، این دپلومات ارشد کانادا گفت که فرد اخراج شده، رییس تحقیق و تجزیه و تحلیل بخش استخبارات خارجی هند در کانادا بود، از آن کشور اخراج شده است.

هردیب سینگ نجار که حکومت هند وی را تروریست زیر تعقیب می‌خواند، به تاریخ ۱۸ جون سال روان میلادی در روستای سوری واقع در منطقهٔ ونکوور به ضرب مرمی‌ کشته شد. کانادا بزرگترین جمعیت سیک‌ها را در خارج از پنجاب هند دارد.

نجار خواهان ایجاد یک دولت مستقل سیک‌ها در شمال هند و شاید بخشی از پاکستان بود. حکومت هند، نجار را به انجام حملات تروریستی متهم می‌کرد، اتهامی که نجار آنرا رد کرده بود.

روابط میان هند و کانادا بر سر پروندهٔ قتل نجار و نارضایتی هند از نحوهٔ عملکرد اتاوا با جدایی طلبان راست‌گرای سیک در حال افزایش است.

هند کانادا را متهم می کند که آن کشور فعالیت‌های ملی گرایان سیک را که در صدد ایجاد یک سرزمین جداگانه سیک در شمال هند استند، نادیده می‌گیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG