لینک های دسترسی

Breaking News

چین مذاکرات نظامی با امریکا را به خاطر سفر پلوسی به تایوان توقف می‌دهد


چین روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) اعلام کرد که در واکنش به سفر ننسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان کانگرس امریکا، به تایوان، گفتگوها با ایالات متحده را در بخش‌های مختلف، از جمله مذاکرات در سطح فرماندهان نظامی و تغییرات اقلیم، به حالت تعلیق در می‌آورد.

وزارت خارجهٔ چین همچنین گفته است که همکاری با واشنگتن در بخش جلوگیری از جنایات فرامرزی و قاچاق مواد مخدر را به حالت تعلیق در می‌آورد.

چین پس از سفر پلوسی به تایوان خشمگین شده است. با وجود هشدار‌های پیهم بیجینگ،‌ پلوسی در ۲۵ سال گذشته عالیترین مقام ایالات متحده بود که از جزیرهٔ خود مختار تایوان دیدن کرد.

به تعقیب این سفر،‌ چین از روز پنجشنبه به این سو، تمرینات نظامی خود را در اطراف تنگهٔ تایوان و فضای این جزیره خود مختار راه اندازی کرده است. قرار است این تمرینات نظامی تا روز یکشنبه ادامه یابد.

پیش از اعلام حکومت چین، وزارت دفاع تایوان روز جمعه پنجم اگست (۱۴ اسد) گفت که ۶۸ طیاره و ۱۳ کشتی جنگی چین در جریان تمرینات نظامی از "خط وسط" عبور کردند. وزارت دفاع تایوان با نشر اعلامیه‌ای این عملکرد چین را محکوم کرده است.

در این اعلامیه آمده است که" [ما] اردوی کمونیست را به دلیل عبور قصدی از خط وسطی تنگه [تایوان] محکوم می کنیم."

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، گفته است که واشنگتن بارها به بیجینگ اعلام کرده است که در صدد بحرانی کردن اوضاع در منطقه نیست.

بلینکن در حاشیه مجمع نشست آسین یا انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا در کمبودیا به خبرنگاران گفت که "هیچ توجیهی برای این واکنش نظامی افراطی، نامتناسب و فزاینده وجود ندارد" و خطاب به مقام‌های چینی گفت " حالا آنها[مقام های چین] اقدامات خطرناک را وارد مرحله جدیدی کرده اند."

بلینکن افزود که ایالات متحده برای بحرانی کردن وضعیت دست به اقدامات تحریک آمیز نمی زند، اما تاکید کرد که واشنگتن برای حفظ ترانزیت منظم هوایی و آبی از طریق تنگه تایوان به حمایت خود از متحدین منطقه‌ای‌اش ادامه خواهد داد.

این دپلومات ارشد ایالات متحده افزود: "ما هر جا که قوانین بین المللی اجازه دهد پرواز، کشتی رانی و عملیات خود را انجام می دهیم."

پلوسی که از حزب دموکرات است، روز چهار شنبه به تایوان رفت و پس از ملاقات با مقام‌های آن کشور، وارد جاپان شد.

بر اساس قانونی که از سوی کانگرس ایالات متحده تصویب شده است، امریکا استقلال تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متعهد است تا آن جزیره را در زمینۀ دفاع از خود کمک کند. چین همواره از حمایت حکومت ایالات متحده از تایوان شدیداً انتقاد کرده است.

چین همواره ادعا کرده است که جزیره تایوان بخشی از خاک این کشور است و در صورت نیاز با استفاده از زور آنرا به قلمرو اصلی چین ملحق خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG