لینک های دسترسی

Breaking News

چین، هند را به نظامی سازی مرزها متهم کرد


هند و چین ۳۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد
هند و چین ۳۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد

بیجینگ گفته است که هند با این بهانه که پروژۀ سرکسازی چین مرز هند را نقض کرده است، گزافه گویی کرده و نظامیان را در نوار مرزی خود مستقر ساخته است.

هند و چین نزدیک به ۳۵۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و در اکثر بخش‌های این نوار مرزی با هم مناقشه دارند. جنجال بزرگ مرزی در ایالت کوهستانی سیکیم هند است که مایۀ تنش بین این دو همسایۀ مقتدر شده است.

بنا به تفسیر چین از وضعیت پیش آمدۀ جدید، مرزبانان هندی در اوایل ماه جون با عبور از مرز وارد ساحۀ دونگلانگ چین شده و مانع سرکسازی در این ساحه شده بودند. این وضعیت سبب تقابل قوای دو کشور شد.

هند به چین هشدار داده است که ساختن سرک در نزدیکی مرز مشترک، پیامدهای جدی امنیتی خواهد داشت.

وزارت خارجۀ چین، هند را ترغیب کرده است تا مرزبانان خود را از قلمرو چین خارج کرده و "از وضعیت وخیمی جلوگیری کند که می‌تواند پیامدهای وخیم‌تری داشته باشد".

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، در یک کنفرانس خبری در بیجینگ گفت " انگیزۀ نگرانی هند که گویا ساختن سرک خطرات امنیتی دارد، قابل درک نیست. چین حق دارد که در قلمرو خود سرک بسازد".

آقای گنگ گفت که در چند سال اخیر هند بدون اینکه نگرانی امنیتی چین را مد نظر داشته باشد بیشترین تاسیسات را در امتداد مرز در ایالت سیکیم اعمار کرده و شمار زیاد نیرو را در مرز خود مستقر ساخته است.

XS
SM
MD
LG