لینک های دسترسی

Breaking News

چین به میانجیگری میان روسیه و اوکراین برای صلح اعلام آمادگی کرد


شین گنگ، وزیر خارجهٔ چین
شین گنگ، وزیر خارجهٔ چین

شین گنگ، وزیر خارجه چین، که روز جمعه ۱۴ اپریل (۲۵ حمل) میزبان انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، بود گفته است که بیجینگ می خواهد برای صلح میان روسیه و اوکراین کار کند.

شین در این اظهارات گفت که چین به هیچ یک از جناح‌های درگیر جنگ میان روسیه و اوکراین اسلحه نخواهد فروخت، اظهاراتی که موجب تعجب شده است، زیرا قبل بر این، حدس و گمان‌های وجود داشت که بیجینگ احتمالاََ برای روسیه سلاح بفروشد.

وزیر خارجه آلمان در واکنش به این اظهارات شین گفت "من باید به طور واضح خاطر نشان کنم که چرا ]چین[ تا اکنون به طور واضح از روسیه متجاوز نخواسته است تا جنگ را متوقف کند."

سفر وزیر خارجه آلمان به بیجینگ در پایان آخرین سفر امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، به چین صورت گرفته است.

تنش چین و تایوان

تنش‌ها در منطقه تایوان وقتی به اوج خود رسید که چین تمرینات بزرگ نظامی را برای به انزوا کشانیدن تایوان راه اندازی کرد. تایوان در پاسخ به تمرینات نظامی چین، مانور نظامی را زیر عنوان "فاجعه جنگ" اجرا کرد.

شین گنگ، وزیر خارجه چین، در مورد تایوان گفت:‌ "قوت‌های جدایی طلب تایوان در این جزیره با حمایت و نفوذ قدرت‌های خارجی مصروف مداخله در فعالیت‌های جدایی طلبان استقلال تایوان اند."

شین جدایی طلبی در تایوان را عامل عمده برای وضعیت پر تنش در تنگه تایوان عنوان کرد. او گفت که "هر کسی خواهان ثبات در تنگه تایوان و صلح و آرامش در منطقه است، باید موقف روشنی را در برابر استقلال تایوان و مداخلات خارجی از خود اتخاذ کند."

بیربوک، وزیر خارجهٔ‌ آلمان گفت که تشدد نظامی در تنگه حیاتی تایوان یک وضعیت فاجعه باری را برای آلمان که متکی به صادرات است، به میان خواهد آورد.

برخی از کارشناسان می‌گویند که مذاکرات رییس جمهور مکرون با چین روی عدم فرستادن محموله‌های سلاح‌ به روسیه طوری که معلوم می شود ممکن در برابر این باشد که فرانسه روی موضوع تایوان از موقف چین جانبداری خواهد کرد.

اما تا حال معلوم نیست که آیا چین بر تعهد خود مبنی بر عدم فرستادن سلاح برای مسکو متعهد باقی خواهد ماند یا خیر؟‌

تحلیل کارشناسان امنیتی و سیاسی

کاریسا نیتشی، پژوهشگر مرکز امنیت امریکای نوین، می‌گوید: "من می‌خواهم بدانم که آیا این تعهد چین معتبر خواهد بود و آیا این کشور به آن پایدار باقی می ماند یا نه."

یک کارشناس دیگر به صدای امریکا گفت که اظهارات مکرون در زمان مناسب بیان نشده، اما تاکید کرد که رییس جمهور فرانسه ممکن پیام معتبری را به پالیسی سازان در واشنگتن و بروکسل بفرستد و آن اینکه اروپایی‌ها همین اکنون از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که در مرز اروپا رخ داده است، نگران است.

سیبل اوکتی، پژوهشگر شورای امور جهانی شیکاگو، می‌گوید "وقتی شما عمیقاً به آن نگاه می کنید، این یک اشاره به ایالات متحده و متحدین ناتو می باشد که می گوید، گوش کنید، ممکن بحران چین و تایوان به سمت غرب در حرکت باشد و به نزدیک دروازه‌های شما رسیده باشد."

او می افزاید که برخی از رهبران اتحادیهٔ اروپا می خواهند یقین حاصل کنند که ایالات متحده نباید تمام توجه خود را از اروپا و جنگ اوکراین که همه با آن مواجه اند، به سوی دیگری معطوف کند.

در همین حال، چین اعلام کرده که هفته آینده لی شانگفو، وزیر دفاع خود را، به دعوت سرگی لاوروف وزیر خارجهٔ روسیه، به مسکو اعزام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG