لینک های دسترسی

Breaking News

چین به ناتو: دست از مقصر خواندن دیگران در جنگ اوکراین بردارید 


لین جیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین
لین جیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین

چین امروز سه شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) از ناتو خواست تا دست از مقصر خواندن دیگران در جنگ اوکراین بردارد. این در حالی است که روز گذشته منشی عمومی ناتو بیجینگ را به شعله‌ور کردن جنگ اوکراین متهم کرد.

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، روز گذشته گفت که چین طوری نشان می‌دهد که گویا در جنگ اوکراین بی‌طرف است، حالانکه به گفتۀ او، بیجینگ با حمایت از روسیه این جنگ را شعله‌ور می‌کند و باید به عواقب این اقدامات‌اش مواجه شود.

چین می‌گوید که برخلاف امریکا و سایر کشورهای غربی، هیچ گونه کمک‌های مرگبار را به هیچ جانب درگیر جنگ نفرستاده و در جنگ اوکراین بی‌طرفی خود را حفظ کرده است.

بیجینگ در واکنش به اظهارات استولتنبرگ گفت که ناتو باید به عوض مقصر خواندن و هدف قرار دادن چین، به آنچه که خودش می‌کند، بی‌اندیشد. این اظهارات بیجینگ ظاهراً به فراهم آوری کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین اشاره دارد.

اما کشورهای غربی گفته اند که به اوکراین تسلیحات فراهم می‌کنند تا اوکراینی‌ها در مقابل پرخاشگری روسیه از خود دفاع کنند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت: "ما به ناتو توصیه می‌کنیم تا دست از مقصر خواندن و ایجاد اختلافات بردارد و در عوض کار عملی برای سازگاری سیاسی این بحران انجام دهد."

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اینسو، مشارکت استراتیژیک میان روسیه و چین رشد کرده است و بیجینگ اتهامات کشورهای غربی را در مورد این که به روسیه تسلیحات فراهم می‌کند رد کرده است. اما چین به اقتصاد منزوی شدهٔ روسیه از طریق تقویت تجارت جان تازه بخشیده است.

منشی ناتو روز گذشته در واشنگتن گفت که شی‌ جینپینگ، رییس جمهور چین، "تلاش کرده است طوری نشان دهد که در این جنگ بی‌غرض است تا از تعزیرات جلوگیری کرده و تجارت‌اش را [با روسیه] جاری نگهدارد."

استولتنبرگ در حالی که چین را به فرستادن کمک به مسکو متهم کرد گفت که یگانه راه پایان بخشیدن به جنگ اوکراین، جریان منظم ارسال سلاح به کیف است.

گروه

XS
SM
MD
LG