لینک های دسترسی

Breaking News

جناح‌های درگیر سودان از تمدید آتش بس برای ۷۲ ساعت خبر دادند


جناح‌های درگیر جنگ در سودان روز یکشنبه ۳۰ اپریل (۱۰ ثور) گفتند که آنان آتش بشر دوستانه را برای ۷۲ ساعت تمدید می‌کنند.

این تصمیم پس از فشار‌های بین المللی بر جناح‌های متخاصم در سودان اعلام شد تا غیرنظامیان و کارمندان کمک رسانی به ساحات امن بروند، اما این آتش‌بس شکنند تا حالا نتوانسته سبب توقف جنگ شود.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

جناح‌های درگیری با نشر اعلامیه‌های جداگانه همدیگر را به آغاز خشونت‌ها در آن کشور متهم کرده اند. توافق به آتش‌بس در بخشی از ساحات خرطوم، پایتخت سودان، موجب کاهش درگیری‌ها شده، اما جنگ هنوز هم غیرنظامیان را مجبور می‌کند تا خانه‌های شان را درک کنند.

در عین، کارمندان کمک رسانی تلاش می‌کنند تا کمک‌های بشری را برای نیازمندان که نیاز عاجل به آن دارند، فراهم کنند.

جنگ میان جناح‌های درگیر که به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد، این کشور را در آستانهٔ جنگ داخلی قرار داده است.

ملل متحد روز یکشنبه ۳۰ اپریل هشدار داد که بحران بشری در سودان وضعیت بی نهایت وخیم رسیده است.

مارتین گریفیتس، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشردوستانه، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که وضعیت در سودان به سرعت در حال تغییر است.

به گفتهٔ گریفیتس، عدم دسترسی به آب و غذا در شهرها، به ویژه خرطوم، پایتخت سودان،‌به طور فزاینده‌ای دشوار بوده و نبود مراقبت‌های اولیه طبی سبب مرگ باشندگان محلی خواهد شد. این مقام ملل متحد همچنین گفته است که ''غارت گستردهٔ‌'' کمک‌های بشردوستانه مانع تلاش‌های فراهم‌آوری کمک‌ها برای غیرنظامیان شده است.

در همین حال، کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ گفته است که اوایل صبح یکشنبه به وقت محل، طیاره‌ها هشت تن مواد عاجل طبی را به خرطوم انتقال دادند تا شفاخانه‌های را که به آن نیاز دارند، اکمال کنند.

این د رحالی است که ۴۲۵ غیرنظامی در خشونت‌های سه هفتهٔ گذشته در آن کشور کشته شده و ۲۰۹۱ غیرنظامی دیگر زخمی شده اند.

سازمان‌های کمک رسانی هشدار داده اند که وضعیت در سودان به طور فزاینده‌ای رو به وخامت گرایده است. به گفتهٔ یک انجمن داکتران در سودان،‌ بیش از دو-سوم شفاخانه‌ها در ساحات جنگ‌زده خدمات شان را متوقف کرده اند، زیرا این شفاخانه‌ها نه تنها با کمبود پرسونل صحی، بلکه با کمبود آب و برق نیز مواجه اند.
جناح‌های متخاصم سودان در جریان سه هفته‌ٔ گذشته چندین بار آتش‌بس کردند، اما هر بار آنرا نقض کرده اند.

XS
SM
MD
LG