لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان بر کاروان انجنیران چینی در بندر گوادر پاکستان حمله کردند


اعمار زیربناها در بندر گوادر در پاکستان بخشی از پروژهٔ دهلیز اقتصادی چین-پاکستان است
اعمار زیربناها در بندر گوادر در پاکستان بخشی از پروژهٔ دهلیز اقتصادی چین-پاکستان است

جدایی طلبان وابسته به "اردوی آزادی‌بخش بلوچستان" روز یکشنبه ۱۳ اگست (۲۲ اسد) گفتند که اعضای این گروه بر کاروان حامل انجنیران چینی در بندر گوادر در جنوب‌غرب پاکستان حمله کردند که در نتیجهٔ آن دو مهاجم انتحاری این گروه کشته شدند.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان با نشر بیانیه‌ای گفته است: "لوای مجید اردوی آزادی‌بخش بلوچستان، امروز یک کاروان انجنیران چینی را در گوادر هدف قرار داد."

مقام‌های پاکستانی گفته اند که در این رویداد دو مهاجم کشته شده است و قنسولگری چین تایید کرده است که در این حمله هیچ آسیبی به انجنیران چینی نرسیده است.

قنسولگری چین مستقر در شهر کراچی پاکستان با نشر بیانیه‌ای گفته است که در راه برگشت از یک پروژه در بندر گوادر هدف انفجار بم کنار جاده و گلولهٔ‌باری قرار گرفتند. قنسولگری چین از حکومت پاکستان خواسته است که عاملان این رویداد را مجازات سنگین کند.

گروه‌های مختلف تندروان بلوچ در گذشته نیز مسوولیت حملات بر پروژه‌های مرتبط به دهلیز اقتصادی چین-پاکستان را به دوش گرفته اند و برای جلوگیری از این حملات و حفاظت علایق و کارمندان چینی هزاران نیروی امنیتی پاکستان در بلوچستان توظیف شده اند.

پیش از این،‌رادیوی دولتی پاکستان به نقل از بخش مطبوعاتی اردوی آن کشور گزارش داده بود که "در تبادل آتش میان نیروهای امنیتی و تروریستان در گوادر، یک تروریست کشته شده و سه نفر دیگر آنان زخمی شده اند."

جدایی‌طلبان بلوچ همواره در مورد دستآوردهای شان در رویارویی با نیروهای امنیتی پاکستان مبالغه می‌کنند و اردوی پاکستان نیز حملات این گروه را کم اهمیت جلوه داده یا در مورد آن با تاخیر گزارش می‌دهد.

در اپریل ۲۰۲۲، سه شهروند چین که استادان پوهنتون بودند و یک رانندهٔ آنان زمانی در نزدیکی انستیتیوت کانفوسیوس شهر کراچی پاکستان کشته شدند که یک زن بم گذار انتحاری، مواد منفجرهٔ خود را بر موتر حامل آنان انفجار داد. اردوی آزادی‌بخش بلوچستان مسوولیت این حمله را به دوش گرفت.

یک سال پیشتر از آن، پنج نفر در حمله بر یک هوتل مجلل در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان که میزبان سفیر چین بود، کشته شدند. تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را به دوش گرفت.

به همین ترتیب، در سال ۲۰۲۱ کم از کم ۱۲ نفر،‌به شمول نه کارگر چینی، در انفجار بر بس حامل کارمندان بند برق داسو در پاکستان کشته شدند. مقام‌های پاکستانی در آن زمان گفتند که نشت گاز سبب این انفجار شده بود، اما بیجینگ اصرار می‌ورزد که انفجار ناشی از یک بم بود.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت پاکستان است، اما این ایالت سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد حکومت پاکستان شده است.

دهلیز اقتصادی چین-پاکستان که بخش عمدهٔ ابتکار یک کمربند یک راه حکومت چین است، ولایت غربی شین‌ژیانگ چین را با بندر گوادر وصل می‌کند. تا کنون ده‌ها میلیارد دالر در چارچوب این پروژهٔ بزرگ اقتصادی صرف ساختن زیربناهای حمل و نقل و انرژی در پاکستان شده است.

هی لایفینگ، معاون صدر اعظم چین ماه گذشته برای شرکت در مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد دهلیز اقتصادی چین-پاکستان، به اسلام آباد سفر کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG