لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات دانشجویان در بنگله‌دیش؛ شمار کشته شدگان به ۱۰۵ نفر رسید


خبرگزاری فرانس پرس به نقل از شفاخانه‌های بنگله‌دیش گزارش داده است که شمار کشته شدگان اعتراضات دانشجویان در بنگله‌دیش اواخر روز جمعه ۱۹ جولای (۲۹ سرطان) به ۱۰۵ نفر افزایش یافت.

براساس این گزارش، علاوه بر ۷۵ مورد مرگ که قبلاً گزارش شده بود، روز جمعه ۲۴ نفر در داکه، پایتخت بنگله‌دیش و شش نفردیگر در شهر شمالی رنگپور کشته شدند.

دانشجویان بنگله‌دیشی از هفته‌ها به اینسو در اعتراض به سهمیه‌بندی "تبعیض‌آمیز" حکومت برای مشاغل دولتی، دست به تظاهرات زده و مدعی اند که این سهمیه‌بندی به سود حزب حاکم است.

تظاهرات دانشجویان از روز دوشنبه به اینسو پس از آن شدت گرفت که پولیس با معترضان در داخل محوطۀ دانشگاه داکه درگیر شد و در ادامۀ این رویارویی، شش نفر روز سه شنبه کشته شدند.

این رویارویی‌ها تا کنون منجر به زخمی شدن صدها نفر دیگر نیز شده است که بیشتر کشته و زخمی شدگان دانشجویان اند. با وخامت این وضعیت، حکومت بنگله‌دیش قیود به کشت و گذار و استقرار نیروهای نظامی را اعلام کرد و به تمام دانشگاه‌های آن کشور دستور داد که مسدود باشند.

نعیمل اسلام خان، سخنگوی شیخ حسینه، صدراعظم این کشور به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "حکومت تصمیم گرفته است که قیود بر رفت و آمد اعمال کند و اردو را به کمک مقامات غیرنظامی بفرستد."

گروه‌های مدافع حقوق بشر، ملل متحد و ایالات متحده از حکومت بنگله‌دیش خواسته اند که از اعتراضات مسالمت‌آمیز در برابر خشونت محافظت کند.

ولکر ترک، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر روز جمعه گفت که از خشونت‌های این هفته در بنگله‌دیش به شدت نگران است و حملات به دانشجویان معترض را "تکان دهنده و غیرقابل قبول" خواند.

ترک در بیانیه‌ای گفت: "باید تحقیقات بی‌طرفانه، سریع و جامع در مورد این حملات انجام شود و مسوولین مورد بازخواست قرار گیرند."

ترک از همه طرف‌ها خواست تا خویشتنداری کنند و از نیروهای امنیتی خواست اطمینان حاصل کنند که هرگونه استفاده از زور کاملاً مطابق با قوانین بین‌المللی حقوق بشر باشد.

ترک از دولت خواست تا اقداماتی را برای تضمین امنیت دانشجویان در تظاهرات مسالمت آمیز و تضمین حق آزادی تجمع بدون ترس از حملات علیه جان آنها اتخاذ کند.

او گفت: "رهبران سیاسی بنگله‌دیش باید با جمعیت جوان این کشور برای یافتن راه حل‌هایی برای چالش‌های جاری و تمرکز بر رشد و توسعه کشور همکاری کنند. گفتگو بهترین و تنها راه رو به جلو است."

این نخستین تظاهرات سرتاسری پس از به قدرت رسیدن شیخ حسینه است که برای چهارمین بار تصدی صدارت آن کشور را به عهده گرفته است.

ریشۀ اصلی این تظاهرات در میزان بلند بیکاری در بین جوانان بنگله‌دیشی است. هم اکنون یک پنجم جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری بنگله‌دیش از آموزش و کار محروم اند.

حکومت بنگله‌دیش ۳۰درصد مشاغل دولتی را به خانواده‌های کسانی اختصاص داده است که در جنگ سال ۱۹۷۱ که بنگله‌دیش استقلال خود را از پاکستان گرفت، جنگیده‌اند. دانشجویان معترض خواستار لغو این سهمیه بوده و تا کنون حکومت شیخ حسینه به این خواست تن نداده است.

قرار است محکمۀ عالی بنگله‌دیش به تاریخ هفتم اگست در مورد طرح حکومت برای سهمیه‌بندی مشاغل دولتی فیصله کند. صدر اعظم بنگله‌دیش از دانشجویان معترض خواسته است که صبور بوده و منتظر فیصلۀ محکمه باشند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG