لینک های دسترسی

Breaking News

بحث پیرامون آموزش دختران افغان در قطر در نبود نمایندهٔ طالبان


طالبان دختران افغان را از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم محروم کرده اند.
طالبان دختران افغان را از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم محروم کرده اند.

در نشست دوحه که موضوعات مختلف به بحث گرفته شده، کارگاهی زیر نام "آموزش برای او، پیشرفت برای همه" با تمرکز بر ایجاد چارچوب واحد برای رسیدگی به آزمون‌های فراروی آموزش دختران در افغانستان، روز یکشنبه دهم دسمبر (۱۹ قوس) برگزار شد.

با آنکه طالبان در دوحه دفتر سیاسی دارند، هیچ نمایندهٔ این گروه در این نشست شرکت نداشت.

مرکز مطالعات منازعه و امور بشری قطر در همکاری با وزارت‌های خارجهٔ قطر و اندونیزیا این کارگاه را برگزار کرده و در آن کارشناسان ارشد، سازمان‌های بین‌المللی و سایر جناح‌های دخیل در مسایل افغانستان پیرامون مشکلات فراه راه آموزش زنان و دختران در افغانستان رایزنی کردند.

وزارت خارجهٔ قطر با نشر اعلامیه‌ای گفته است که هدف از برگزاری این بحث، حمایت از کنفرانس بین‌المللی در مورد آموزش زنان افغان است.

یوسف بن سلطان لرم، رییس بخش آسیا در وزارت خارجهٔ قطر، طی سخنرانی در این کنفرانس گفت که آموزش حق بنیادی بشری است که با تحقق آن زنان می‌توانند در ساختن آیندهٔ شان سهم کامل داشته باشند. او بر حمایت قاطع قطر از حق آموزش زنان تاکید کرد.

سوولی باتیبو، یکی از برگزار کنندگان این کنفرانس، با اشاره به محرومیت دختران افغان از آموزش هشدار داد که وضع محدودیت بر آموزش نیم پیکر جامعه، پیامدهای خطرناکی دارد. او گفت که در دو دهه پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، میزان سواد در میان زنان و دختران افغان دو برابر شده بود، اما به گفتهٔ وی اکنون افغانستان یگانه کشور جهان است که در آن آموزش دختران منع است.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ دوباره بر افغانستان مسلط شدند و در جریان حدود ۲۸ ماه گذشته محدودیت‌های فراوانی بر زنان به ویژه در زمینه حق کار و آموزش آنان وضع کرده اند.

ملل متحد و اکثر کشورهای غربی، به شمول ایالات متحده، محدودیت‌های سختگیرانهٔ طالبان بر زنان و دختران افغان را نکوهش کرده و خواستار لغو آن شده اند، اما طالبان بحث آموزش دختران را "موضوع داخلی" افغانستان عنوان کرده و مدعی اند که در چارچوب شریعت اسلام به زنان و دختران حقوق قایل اند.

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در این نشست گفت: "اگر می‌خواهیم که افغانستان در مسیر عصری سوق یابد و خانهٔ مشترک تمام افغان‌ها باشد، باید در این کشور سرمایه‌گذاری شود؛ در بخش معارف سرمایه‌گذاری شود؛ بر مردم این کشور سرمایه‌گذاری شود. این کاری است که همه مشترکاً در تلاش انجام آن استیم."

رویا محبوب، بانوی فعال افغان، نیز در این نشست گفت که مردم افغانستان خواستار تغییر اند. او گفت: "ذهنیت افغان‌ها در مورد استعدادها و قابلیت‌های دختران تغییر کرده است و آنان می‌خواهند که دختران شان به مکتب بروند."

رنگینه حمیدی، وزیر معارف در حکومت پیشین افغانستان گفت که طالبان بر اساس خواست مردم افغانستان نه، بلکه در اثر توافقات دوحه به قدرت رسیده اند، اما گفت که باید راهی برای گفتگو با این گروه پیدا شود.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که از ۸۱۰ روز به اینسو دختران و زنان افغان از آموزش بالاتر از صنف ششم محروم شده اند.

وزارت خارجهٔ قطر گفته است که مرکز مطالعات منازعه و امور بشری همواره کوشیده است تا از طریق دعوت، وساطت، همکاری به ویژه با وزارت‌های خارجهٔ کشورهای مختلف، دسترسی زنان و دختران افغان را به آموزش بهبود و تقویت بخشد و کنفرانس‌های متعددی را با کارشناسان برگزار کرده است تا تغییرات اثر گذار را در راستای بهبود سکتور آموزش در افغانستان ایجاد کند.

گروه

XS
SM
MD
LG