لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای ایجاد تیم کرکت بانوان افغان در تبعید


 ریتا انوری سلطانی، سفیر چندفرهنگی آسترالیا در بخش کرکت
ریتا انوری سلطانی، سفیر چندفرهنگی آسترالیا در بخش کرکت

پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از بازیکنان تیم ملی نوپای کرکت بانوان افغانستان مجبور به ترک افغانستان شدند.

رویا صمیم و دو خواهرش از جملۀ این بازیکنان استند که اکنون در تیم ایالتی کرکت اتلانتیک کانادا بازی می کنند.

رویا صمیم به صدای امریکا گفت که کرکت بانوان افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ با مشکلات زیادی راهش را به میدان سبز باز کرد و هر قدمی را که او در عرصۀ کرکت در افغانستان بر می‌داشت برایش به منزلۀ فتح یک جهان بود.

رویا صمیم، عضو پیشین تیم ملی کرکت بانوان افغانستان
رویا صمیم، عضو پیشین تیم ملی کرکت بانوان افغانستان

صمیم گفت: "در همین مدت که مبارزه کردیم تغییرات زیادی رونما شد. تمرینات ما منظم شد در جاییکه تیم مرد ها تمرین می کردند برای ما هم اجازه داده شد تمرین کنیم. کمپ‌ها برگزار می‌شد ... خیلی تمرین می کردیم. در بخش فیتنس آمادگی بدنی ما کار می شد، لوازم کرکت منظم ترتیب می شد. مربی های که قرار بود با ما کار کنند براساس تقسیم اوقات منظم که داشتیم همرای ما کار می کردند و ما شاهد رشد بدنی و تغییر در خود بودیم."

نجیبه صمیم، عضو پیشین تیم ملی کرکت بانوان افغانستان که اکنون در تیم اتلانتیک کانادا بازی می‌کند به صدای امریکا گفت: "در تیم اتلانتیک کانادا بازی می کنم و در یک لیگ ولایتی بازی می‌کنم. از این خیلی خوشحال استم که این فرصت برای ما مساعد شده تا در تیم های بزرگ کرکت بازی کنیم."

نجیبه صمیم، عضو پیشین تیم ملی کرکت بانوان افغانستان
نجیبه صمیم، عضو پیشین تیم ملی کرکت بانوان افغانستان

رویا صمیم این را هم گفت که در این مدت تلاش کرده اند یک تیم کرکت بانوان افغان در خارج از افغانستان داشته باشند.

به نظر می رسد این تلاش تنها در کانادا محدود نمانده است. ریتا انوری سلطانی، سفیر چندفرهنگی آسترالیا در بخش کرکت می گوید که با بازیکنان تیم ملی بانوان کرکت افغانستان به شمول کپتان شان در آسترالیا به تماس شده و می‌خواهد تیم کرکت زنان افغانستان را در تبعید تشکیل کند.

خانم انوری سلطانی به صدای امریکا گفت: "اگر از طریق تلویزیون شما دوستانیکه در بیرون از آسترالیا زندگی می کنند و از این طریق یا از طریق دوستان شان بتوانند با من به تماس شوند، بتوانیم یک پلتفورم بسازیم و دخترهاییکه در سایر ممالکت استند آنان را نیز حمایت کنیم."

او افزود: "چه می شود که ما بتوانیم دخترها و خانم های ما را که در خارج استند، حمایت کنیم و نشان بدهیم که زنان ما در هر حالت که استند مبارزه می کنند و می خواهند بخشی هر رقم سیستم‌های ورزشی باشند."

بورد کرکت آسترالیا پس از وضع ممنوعیت طالبان بر ورزش زنان، هر گونه رقابت های کرکت یک روزه، ۲۰ اووره و تست خود را با افغانستان لغو کرد.

ریتا انوری سلطانی تاکید کرد که یکی از اولویت های کاری اش این خواهد بود تا به بورد کرکت آسترالیا تفهیم کند که ورزش بایست از سیاست دور نگهداشته شود و نباید هزینۀ سیاست‌ها را ورزشکاران و ورزش دوستان بپردازند.

گروه

XS
SM
MD
LG