لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیهٔ اروپا به اسراییل: عملیات نظامی را در رفح فوراً پایان دهید


اتحادیهٔ اروپا روز چهارشنبه ۱۵ می (۲۶ ثور) از اسراییل خواست تا عملیات نظامی را بر شهر رفح فوراً پایان بخشد.

این اتحادیه گفته است که عملیات نظامی اسراییل در رفح ماموریت‌های کمک‌های بشری را اخلال کرده و سبب بیجاشدن‌ها، قحطی و رنج بشری می‌شود.

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیهٔ اروپا، گفت که اسراییل حق دارد از خودش دفاع کند اما باید از غیرنظامیان حفاظت کرده و قوانین بین‌المللی را دنبال کند.

بوریل افزود: "اتحادیهٔ اروپا از اسراییل می‌خواهد تا وضعیت بشری از قبل وخیم در غزه را بیش از این وخیم‌تر نسازد و گذرگاه رفح را دوباره بگشاید."

او هشدار داد که اگر اسراییل به عملیات نظامی‌ در رفح ادامه دهد، روابط اتحادیهٔ اروپا با این کشور کشیده خواهد شد. این مقام اروپایی همچنان از حماس خواست تا تمامی گروگانان را بدون قید و شرط آزاد کند.

در این حال، اردوی اسراییل گفته است که روز گذشته بر ۸۰ هدف در سراسر نوار غزه حملات هوایی انجام داده و نیروهای پیاده در شرق رفح مصروف جنگ با تندروان بودند.

روز گذشته، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد، گفت که از تشدید فعالیت‌های نظامی در داخل و اطراف رفح در حالی "وحشت زده" شده است که در یک هفتهٔ گذشته حدود ۴۵۰ هزار فلسطینی به ترک منازل شان مجبور شده اند.

این در حالی است که فرحان حق، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد گفته است که انکشافات تازه دسترسی به کمک‌های بشری را مانع شده و وضعیت را وخیم‌تر ساخته است. او افزود که در عین حال، حماس دست به راکت پراکنی‌ها می‌زند.

انتقادات از عملیات نظامی اسراییل در رفح در حالی افزایش یافته که بیش از نصف جمعیت غزه در این شهر پناه برده اند.

ایالات متحده، ملل متحد و سایر کشورها از اسراییل خواسته اند تا دست به عملیات گستردهٔ نظامی در رفح نزند زیرا چنین اقدام سبب فاجعهٔ بشری خواهد شد. اما رهبران اسراییلی می‌گویند که برای حذف تهدید حماس به این چنین عملیات نیاز است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه می‌گویند که در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۰۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند. اما اسراییل گفته است که تا اکنون بیش از ۱۴۰۰۰ تندرو و حدود ۱۶۰۰۰ غیرنظامی در حملات این کشور کشته شده اند.

در این گزارش، مارگریت بشیر، گزارشگر ملل متحد صدای امریکا سهم گرفته و برخی از معلومات آن از اسوشیتدپرس، فرانس‌پرس و رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG