لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون اروپا خواستار آغاز مذاکرات برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا شد


کمیسیون اروپا روز چهارشنبه هشتم نومبر (۱۷ عقرب) گفت که به کشورهای عضو سفارش شده است تا مذاکرات رسمی را در مورد پیوستن اوکراین به اتحادیۀ اروپا آغاز کنند.

اتحادیه اروپا سال گذشته، درست چهار ماه پس از آغاز تهاجم تمام عیار روسیه بر اوکراین، موقف نامزد عضویت این اتحادیه را به اوکراین داد.

قرار است رهبران اروپایی در نشستی در اواسط ماه دسمبر تصمیم بگیرند که آیا سفارش کمیسیون اروپایی را بپذیرند یا نه.

جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: "اوکراین به خانوادۀ اروپایی ما تعلق دارد...تصمیم امروز درک روشن از تلاش‌های خستگی ناپذیر اصلاحی اوکراین و بازتابدهندۀ تمایل قوی سیاسی است."

کمیسیون اروپایی گفته است که مذاکرات در مورد عضویت اوکراین زمانی آغاز خواهد شد که اوکراین چندین مسلۀ از جمله مبارزه با فساد و تدوین برخی قوانین در مطابقت با معیارهای اتحادیه اروپا را حل کند.

ولادمیر زیلنسکی، رییس جمهور اوکراین از این تصمیم کمیسیون اروپایی استقبال کرده و آن را "گام درست" برای کیف و اروپا خوانده است. چند روز پس از آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، کیف خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا شد.

زیلنسکی گفت: "اوکراینی‌ها هم به خاطر دفاع از ارزش‌های اروپایی و هم به خاطر این واقعیت که در زمان جنگ تمام عیار به حرف خود برای بهبود نهادهای دولتی ایستاده اند، شایان [کسب عضویت اتحادیه اروپا] اند."

بخش اجرایی اتحادیه اروپا همچنین سفارش کرده است که مذاکرات در مورد پیوستن مالدوفا به اوکراین آغاز شود و نیز موقف نامزدی اتحادیه اروپا به گرجستان تمدید شود.

مایا ساندو، رییس جمهور مالدوفا ضمن قدردانی از این تصمیم کمیسیون اروپا گفته است که کشورش "قاطعانه در مسیر عضویت اتحادیه اروپا قرار دارد و در راستای دست یافتن به این هدف به تلاش خستگی ناپذیر ادامه خواهد داد."

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه گفت که اوکراین و مالدوفا باید پیش از آغاز مذاکرات رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپایی برای رای‌زنی در مورد عضویت این دو کشور، اصلاحات لازم و بیشتر را عملی کنند. او گفت که اوکراین "بیش از ۹۰ درصد اقدامات لازم را انجام داده است."

حتا اگر مذاکرات در مورد عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا آغاز شود، این فقط آغاز یک روند دور و دراز است که اگر چندین دهه طول نکشد، کم از کم چندین سال را در بر خواهد گرفت.

ترکیه در سال ۲۰۰۵ مذاکرات را برای پیوستن به اتحادیه اروپا آغاز کرد، اما با گذشت دو دهه هنوز هم این کشور عضویت این اتحادیه را کسب نکرده است. به همین ترتیب، البانیا، مونتنگرو، مقدونیۀ شمال و صربستان با گذشت چند سال هنوز هم سرگرم مذاکرات برای کسب عضویت اتحادیه اروپا اند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG