لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت ایران در سال جاری بیش از ۶۰۰ نفر را اعدام کرده است – گزارش


سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی با نشر گزارشی از افزایش اعدام‌ها در ایران خبر داده و گفته است که در ده ماه سال روان میلادی، کم از کم ۶۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

این سازمان گفته است که ایران تنها در یک روز هفتهٔ جاری نه نفر را در زندانی در خارج از تهران اعدام کرد.

گروه‌های حقوق بشر، مسوولان حکومت ایران را به افزایش مجازات‌ اعدام برای ایجاد ترس بین مردم و خاموش کردن اعتراضات سرتاسری متهم کرده اند.

اعتراضات گستردهٔ ضد حکومتی در ایران در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

محمود امیری مقدم، رییس سازمان حقوق بشر ایران، با اشاره به افزایش اعدام‌ها در ایران گفت: "جامعه بین المللی باید به بیش از ۶۰۰ اعدام در ۱۰ ماه واکنش نشان دهد. این دو قتل دولتی در یک روز است."

امیری مقدم با اشاره به اینکه ایران در اوایل هفته جاری ریاست مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر سازمان ملل را بر عهده گرفت، افزود: "سکوت رضایت غیرمستقیم با این جنایات است."

سازمان حقوق بشر ایران گفته است که ۶۰۴ اعدام در سال جاری بیشتر از ۵۸۲ اعدام ثبت شده در سال ۲۰۲۲ و بالاترین میزان اجرای حکم اعدام در هشت سال گذشته است.

فعالان همچنین نسبت به افزایش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر که قبلاً به دلیل اصلاحات در قانون جزایی ایران کاهش یافته بود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، اعدام های روز چهارشنبه شامل نه مرد - از جمله یک تبعه افغان - بود که در زندان قزلحصار کرج در خارج از تهران به دار آویخته شدند.

در همین حال، سازمان حقوق بشر ایران گفته است یک زن و یک مرد در ماه اگست به اتهام زنا توسط یک محکمه در تهران به اعدام محکوم شده اند.

رابطه جنسی خارج از ازدواج در ایران غیرقانونی است، اگرچه احکام اعدام برای زنا در سال های اخیر نسبتاً نادر شده است.

امیری مقدم گفت: "جامعه بین المللی نباید اعدام‌ها را برای رابطه جنسی توافقی در قرن بیست و یکم تحمل کند."

گروه

XS
SM
MD
LG