لینک های دسترسی

Breaking News

ناآشنایی با خط سریلیک، مشکل عمدهٔ خبرنگاران افغان مقیم تاجیکستان


شماری از خبرنگاران و دست‌اندرکاران رسانه‌ای افغان که به دلیل افزایش تهدیدها و محدودیت‌های کاری در افغانستان، به تاجیکستان مهاجرت کرده اند، از نبود کار مسلکی شاکی اند.

حدود پنج سال می‌شود که فرشته غنی و همسرش لطیف حمیدی، خبرنگاران افغان، به دنبال افزایش ترور هم‌قطاران شان در افغانستان، در تاجیکستان پناهده شده اند و تاکنون نتوانسته اند کار خبرنگاری را در آن کشور از سر گیرند، زیرا در تاجیکستان زبان فارسی با خط سریلیک نوشته می‌شود.

فرشته غنی گفت: "کار خبرنگاری، کار جدی و خیلی مهم است که زبان را به طور کامل یاد داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبین خود را بفهمانیم."

لطیف حمیدی که هفت سال تجربهٔ کار در بخش رسانه‌ها در افغانستان دارد، به دلیل نبود کار خبرنگاری به کارهای ساختمانی رو آورده است.

با آن هم آقای حمیدی به این باور است که زندگی کردن در تاجیکستان برای افغان‌ها نسبت به دیگر جاها آسانتر است. او گفت: "از لحاظ زبان و فرهنگ مشکلی نداریم، اما از لحاظ درآمد باید کار کنیم چون دیگر منبع درآمدی ما نداشتیم."

فرشته و لطیف با وجود دور ماندن از خبرنگاری، هنوز رویای از سرگرفتن شغل شان به حیث خبرنگار را در سر دارند.

لطیف حمیدی گفت: "یگان بار همراه با خانم خود صحبت می‌کنم بالای گزارش‌هایی که همکاران و خبرنگاران تهیه کرده اند، گپ میزنیم که این یا آن چقدر خوب گزارش کرده است، چقدر خوب موضوع را انتخاب کرده است، چون خبرنگاری در رگ و ریشه و خون ما جا گرفته است و از این جدا شدنی نیستیم، بدون شک."

مشکل ناآشنایی با خط سریلیک سبب شد تا عبدالجبار عزیزیار، چهرهٔ آشنای رادیو تلویزیون ملی افغانستان، که اکنون در تاجیکستان به سر می‌برد، نیز نتواند به حیث گوینده در یکی از تلویزیون‌های پربینندهٔ تاجیکستان به کار آغاز کند. او خواستار حمایت نهاد های حامی رسانه‌ها از خبرنگاران افغان در تاجیکستان شد.

آقای عزیزیار گفت: "چه خوب است که اگر صدای‌ ما را همین نهادها می‌شنوند، کسانی را اینها کمک بکنند که واقعاً جان شان در خطر بوده، مثل ماها که عمر مان را در خدمت رسانه‌ها بودیم، و در خدمت مردم بودیم."

اما نورالدین قرشیبایوف، مسوول اتحادیهٔ ملی رسانه‌های مستقل تاجیکستان می گوید خبرنگاران نباید تنها به دانستن زبان مادری شان بسنده کنند.

آقای قرشیبایوف گفت: "خبرنگار باید حداقل دو و یا سه زبان را بداند که در برابر دانستن زبان، خط آنرا نیز از خود کند. اگر خواهش و اراده باشد آموختن الفبای سریلیک هیچ دشواری ندارد."

از میان سه کشور فارسی زبان افغانستان، تاجیکستان و ایران تنها در تاجیکستان فارسی با خط سریلیک نوشته می‌شود.

XS
SM
MD
LG