لینک های دسترسی

Breaking News

انفجار در یکی از مساجد شهر پلخمری دست‌کم ۱۰ کشته برجا گذاشت


مسجد شیعیان در پلخمری
مسجد شیعیان در پلخمری

‏منابع محلی در شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) گفتند که در اثر انفجاری که در یکی از مساجد شهر پلخمری صورت گرفت، دست‌کم ۱۰ نمازگزار کشته و کم از کم ۱۵ نمازگزار دیگر زخمی شدند.

اما رسانه‌های محلی از کشته شدند دست‌کم ۱۵ نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر در این حمله گزارش داده اند.

اسدالله مصطفی هاشمی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان، وقوع این انفجار را به برخی رسانه‌های محلی تایید کرده، اما در مورد تلفات ناشی از این انفجار و نوعیت آن جزییات نداده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، به خبرگزاری فرانس پرس ضمن تایید و محکومیت این انفجار، گفته است که در مورد جزییات این انفجار معلومات ندارد.

منابع مردمی تایید کرده اند که این انفجار هنگام ادای نماز جمعه در داخل مسجد امام زمان، یکی از مساجد پیروان شیعه مذهب، واقع در ناحیه دوم شهر پلخمری به وقوع پیوست. به گفتهٔ منابع محلی، زخمیان این حمله به شفاخانه انتقال داده شده اند.

عبدالحمید، یکی از شاهدان، به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که صدای انفجار "بسیار وحشتناک بود وشماری از شهدا و زخمیان به شفاخانه انتقال داده شدند. "

واکنش ایران

سفارت ایران در کابل،‌ روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) در واکنش به انفجار در یکی از مساجد شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان، حامیان ایالات متحده و اسراییل را مسوول این حمله مرگبار دانسته است.

این سفارت در صفحهٔ ایکس خود گفته است که "امروز تروریست‌های افراطی که از حمایت امریکا و اسراییل برخوردارند، یک حادثه تروریستی ددمنشانه و خونبار را در مسجد امام زمان عج شهر پلخمری در هنگام نماز جمعه مرتکب شدند و موجب شهادت و جراحت جمعی از نمازگزاران بی‌گناه افغانستان گردیدند." اما مقامات ایالات متحده و اسراییل تا حالا در مورد این اتهام تبصره نکرده اند.

یک روز پس از این حملهٔ مرگبار، شاخهٔ خراسان داعش مسوولیت این حمله را بر عهده گرفت.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در آگست ۲۰۲۱ میلادی، مقام‌های طالبان همواره از تامین امنیت سراسری سخن گفته اند، اما در بیش از دو سال گذشت، ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده است.

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخه‌ای خراسان داعش در چندین سال پیهم ظاهراً رقیب طالبان برای کسب قدرت تلقی شده است.

اما این گروه از چندین سال به این سو، مسوولیت مرگبارترین حملات را بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده گرفته است. با وجود آنکه این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن نیز کوتاهی نکرده است.

تندروان داعش این اقلیت قومی مذهبی را در مساجد، شفاخانه، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG