لینک های دسترسی

Breaking News

عبادت وزیر راست افراطی اسراییل در مسجد الاقصی خشم بین‌المللی را برانگیخت


یک وزیر راست افراطی اسراییل روز سه‌شنبه ۱۳ آگست (۲۳ اسد)‌ یکجا با با هزاران یهودی در مسجد الاقصی واقع در شرق بیت‌المقدس، مراسم عبادی را به جا آورده و از ممنوعیت عبادی یهودیان در این مکان حساس سرپیچی کرد، اقدامی که خشم بین‌المللی را برانگیخت.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسراییل که در اکثر حالات ممنوعیت طولانی مدت حکومت اسراییل را نادیده گرفته است، در ویدیویی که در جریان بازدید خود از این مکان مقدس فلمبرداری کرده، تعهد کرد که گروه حماس را در غزه ''شکست'' بدهد.

مسجد الاقصی نه تنها سومین مکان مقدس اسلام-پس از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه- است، بلکه به مثابۀ نماد هویت ملی فلسطینی‌ها نیز می‌باشد. این محوطه همچنین مقدس‌ترین مکان یهودیت است که گمان می رود محل معبد باستانی باشد که در سال ۷۰ قبل از میلاد توسط رومی‌ها ویران شد.

یهودیان و سایر غیرمسلمانان در ساعات مشخص اجازه دارند از این مسجد واقع در شرق بیت المقدس که ضمیمه قلمرو اسراییل شده است، بازدید کنند، اما اجازه ندارند که اقامه نماز کنند و یا نماد‌های مذهبی شان را به نمایش بگذارند.

ادای مراسم عبادی توسط ایتامار بن گویر و هزاران یهودی دیگر در مسجد الاقصی در یک زمان بی نهایت حساس و پر تنش صورت گرفته است، زیرا تلاش‌ها برای آتش‌بس میان اسراییل و حماس متزلزل شده و اسراییل با تهدید حملات ایران و گروه‌های نیابتی آن مواجه است.

این اقدام بن گویر نه تنها از سوی کشور‌های اسلامی، بلکه از سوی قدرت‌های غربی به شمول ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ملل متحد محکوم شده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، گفته است که بن گویر با حضور در این مکان مقدس ''بی اعتنایی آشکار'' خود را نسبت به وضعیت موجود در این مسجد به نمایش گذاشت. او همچنین از بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، خواست تا از چنین اقدامات جلوگیری کند.

بلینکن گفت: ''این اقدامات تحریک‌آمیز فقط تنش‌ها را در یک لحظهٔ مهم تشدید می‌کند.'' این دپلومات ارشد ایالات متحده افزود که به جای چنین اقدامات تحریک‌امیز، تمام تمرکز به تلاش‌های دپلوماتیک معطوف گردد تا توافق آتش‌بس و آزادی همه گروگان‌ به دست بیاید و در نهایت شرایط برای ثبات منطقه‌ای مساعد شود.

در سال‌های اخیر، ملی‌گرایان مذهبی تندرو مانند بن گویر به طور فزاینده‌ای محدودیت‌های موجود در این مکان را نادیده گرفته‌اند که در برخی اوقات سبب واکنش‌های خشونت‌آمیز فلسطینی‌ها شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG