لینک های دسترسی

Breaking News

سیلاب‌زدگان تخار خواهان همکاری ادارات کمک‌رسان اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر در مناطق مختلف افغانستان با گذشت چند ماه هنوز هم با مشکلات دست و پنجه نرم کرده و خواهان همکاری ادارات کمک‌رسان و مسوولان محلی اند.

باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در مناطق مختلف افغانستان، به ویژه در ساحاتی که در نزدیکی دریا موقعیت دارند، باعث خسارات هنگفت مالی شده و در برخی مناطق تلفات جانی را در پی داشته است.

سرازیر شدن سیلاب‌ها در شمال و شمال شرق افغانستان خسارات هنگفتی را به بار آورده است.

شماری از سیلاب‌زدگان در ولایت تخار می‌گویند که به دلیل فقر و وضعیت نابسامان اقتصادی توان بازسازی هیچ بخشی از کاشانۀ خود را ندارند و تا هنوز هیچ‌گونه توجه هم به آنان صورت نگرفته‌است.

ضیاالدین یکی از آسیب دیدگان سیلاب به پژواک گفت: "زندگی ما همین‌گونه است. سیلاب برای ما نه در مانده و نه فرش و نه خانه. هیچ نمی‌دانیم کجا برویم. جای دیگری هم ندارم که بروم."

گل آغا یکی دیگر از سیلاب‌زدگان گفت: "آب سیلاب داخل خانه‌ام آمده است. کمی خاک را اینجا انداختیم اما فایده ندارد. کودکان و اعضای خانه را صدمه زده است."

سیلاب‌های اخیر در تخار به گفتۀ ملا احمد سیر ساجد، رییس مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت، باعث تخریب هزاران جریب زمین زراعتی شده است.

او گفت: "بیش از سه هزار جریب زمین زراعتی زیر آب شده است. ولسوالی ورسج و چاه آب و بنگی و شکمش را شامل می‌شود که زمین های زراعتی مردم از بین رفته است."

سیر ساجد افزود که مردم زیاد متضرر شده و سروی های آنان جریان دارد و تاهنوز نهایی نشده است. او گفت که در جریان بررسی شاهد منازلی بوده اند که در مسیر سیلاب ساخته شده است.

این مقام محلی تخار از مردم می خواهد تا منازل شان را در مسیر گذر آب سیل اعمار نکنند تا باشد که هم خود شان و هم اعضای خانواده و سرمایۀ زندگی شان با خطر مواجه نشود.

این درحالیست که دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که سیلاب‌های اخیر در چندین ولایت افغانستان، خسارات زیاد مالی را به بار آورده است.

اوچا در اوایل ماه حمل گفت که سرازیر شدن سیلاب‌ها در هفت ولایت افغانستان، کم از کم ۶۴۵خانواده را تحت تاثیر قرار داده است. این ادارۀ ملل متحد افزوده که نهادهای کمک‌رسان در حال حاضر مصروف بررسی خسارات و ارایه کمک‌ها به سیلاب‌زدگان در بخش‌های این کشور اند.

XS
SM
MD
LG