لینک های دسترسی

Breaking News

سرما خوردگی جان هشتاد هزار امریکایی را گرفت 


تنها زمستان گذشته، بیش از ۸۰ هزار نفر در اثر ابتلا به انفلونزا و آفات ناشی از آن در ایالات متحده امریکا از بین رفت.

در یک دهۀ اخیر، بدترین سال از رهگذر مرگ و میر انسان‌ها در اثر ابتلا به انفلونزا در امریکا خوانده شد، اما بر اساس گزارش اسوشیتدپرس که مبتنی بر اسناد تاریخی است، در سال ۱۹۱۸ شیوع انفلونزا در ایالات متحده که برای دو سال پیهم ادامه داشت، منجر به مرگ بیش از ۵۰۰ هزار نفر شد.

سازمان جهانی صحت سفارش کرده است که زنان باردار، کودکان شش ماهه تا پنج ساله، سالمندان به ویژه کسانیکه بالاتر از ۶۵ سال عمر داشته باشند، افراد مبتلا به امراض مزمن و کارمندان صحی باید همه ساله واکسین انفلونزا را دریافت کنند.

آمار جهانی

سرما خوردگی و انفلونزای ویروسی همه ساله بین سه تا پنج میلیون نفر را در سرتاسر جهان مبتلا کرده و بین ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر را از بین می‌برد.

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که ۸۰ درصد قربانیان این آفت ویروسی کودکان زیر سن پنج سال اند که واکسین نشده اند.

واکسین انفلونزا هرچند در کشورهای فقیر مانند افغانستان معمول نیست، در کشورهای پیشرفته و ثروتمند جهان به سادگی قابل دسترس بوده و افراد از همه گروه های سنی، به ویژه کودکان و سالمندان، ترغیب می‌شوند تا پیش از فرارسیدن موسم سرما این واکسین را اخذ کنند.

انفلونزا در افغانستان

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که انفلونزا همه ساله در موسم سرما در افغانستان نیز شیوع می‌یابد، اما آمار و ارقام مشخصی را در زمینه ارایه نکرده است.

به همین ترتیب، وزارت صحت عامۀ افغانستان با آنکه شیوع این آفت را همه ساله تایید کرده است، ارقام مشخص مبتلایان و تلفات ناشی از این بیماری را در دسترس ندارد.

انفلونزای پرندگان و انفلونزای خوکی دو نوع معمول این بیماری است که همه ساله در اکثر کشورهای جهان شیوع پیدا کرده و منجر به انتقال و گسترش آن در بین انسان‌ها می‌شود.

مقام‌های صحی افغان سال گذشته به دلیل شیوع این بیماری در چندین فارم پرورش مرغ در کابل، خوست و هرات فارم های یادشده را قرنطین و ده ها هزار مرغ را نابود و مدفون کردند.

XS
SM
MD
LG