لینک های دسترسی

Breaking News

دپلوماتان پیشین امریکایی: طرح اسکان مجدد افغان‌ها در بودجهٔ امریکا شامل شود


گروهی از سفیران بازنشستهٔ ایالات متحده برای افغانستان در نامه‌ای از قانونگذاران امریکایی خواسته اند تا طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده (Afghan Adjustment Act) را در بودجهٔ سال آیندهٔ امریکا شامل بسازند.

در نامهٔ سفیران که روز چهارشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) به کانگرس فرستاده شد آمده است که این طرح "تعهدات عمیق و الزامی ما را که با متحدان خود در زمان جنگ بسته بودیم، حفظ می‌کند. این یک الزام اخلاقی است، اما همچنین تضمین می‌کند که در جنگ‌های آینده متحدانی پیدا خواهیم کرد."

این نامه توسط رایان کراکر، رونالد نیومن، ویلیم وود، ایرل انتونی وین، جمیز کنینگهم، پی مایکل مک‌کنلی، هوگو لورنس و راس ویلسن امضا شده است.

این نامه که از طرف شان وندیور، بنیانگذار نهاد تخلیه افغان‌ها (AfghanEvac) و فل کوسنت، سفیر پیشین امریکا تهیه شده، پیامی از سوی کارشناسان افغانستان است که گنجانیدن این طرح در بودجهٔ عمومی را برای انجام تعهدات ایالات متحده در قبال افغان‌ها ضروری می‌دانند.

پیش از این، جین شهین، عضو مجلس سنای کانگرس ایالات متحده و شماری دیگر از قانونگذاران امریکایی نیز از این طرح حمایت خود را اعلام کرده بودند. خانم شهین، یکی از مدافعان فعال حقوق زنان و ترجمانان افغان نیروهای امریکایی در کانگرس ایالات متحده پنداشته می‌شود.

کانگرس ایالات متحده شام روز سه شنبه اعلام کرد که روی چارچوب بودجهٔ عمومی توافق صورت گرفته و قانونگذاران تا چند روز دیگر پیش‌نویس آن را برای تصویب آماده خواهند کرد. اما در مورد جزییات این چارچوب و آیا اینکه طرح تعدیل افغان شامل آن است یا خیر، چیزی نگفته اند.

در نامه استدلال شده است که در صورت شامل نشدن طرح رسیدگی و اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا در بودجهٔ این کشور، سیستم محاکم پناهندگی و مهاجرت هزینهٔ طی مراحل هزاران درخواست افغان‌هایی را نخواهد داشت که در جریان عملیات تخلیه در ماه اگست ۲۰۲۱ به ایالات متحده آمده اند و میعاد اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) آنان به پایان می‌رسد.

طرح رسیدگی و اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا به آنعده افغان‌هایی که دارای اقامت موقت بشردوستانه استند، اجازه می‌دهد تا بدون طی مراحل اضافی، برای اقامت دایمی یا گرین کارت امریکا درخواست بدهند.

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) پذیرفته شده اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزهٔ خاص مهاجرت (SIV) می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند.

سفیران پیشین در این نامه استدلال کرده‌اند که اگر ایالات متحده در زمینهٔ تصویب طرح رسیدگی و اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا و حمایت از متحدان افغان خود اقدام نکند، اعتماد امریکا خدشه دار خواهد شد. در این نامه آمده است: "اگر متحدان امریکا ببینند که شرکای افغان ما رها شده اند، در آینده کمتر از ماموریت‌های ایالات متحده حمایت خواهند کرد."

مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده بودجه موقت برای یک هفته را روز چهارشنبه تصویب و به مجلس سنا فرستاده است و قرار است بودجهٔ کامل در چند روز آینده تصویب شود.

XS
SM
MD
LG