لینک های دسترسی

Breaking News

فرانسه نخستین کشور جهان است که سقط جنین را درج قانون اساسی کرد


پس از تصویب این تغییر- حق سقط جنین- برج ایفل که در پاریس موقعیت دارد، با شعارهایی از جمله "بدن من انتخاب من" چراغان شد
پس از تصویب این تغییر- حق سقط جنین- برج ایفل که در پاریس موقعیت دارد، با شعارهایی از جمله "بدن من انتخاب من" چراغان شد

پارلمان فرانسه روز دوشنبه چهارم مارچ (۱۵ حوت) گنجاندن حق سقط جنین در قانون اساسی را با ۷۸۰ رای موافق و ۷۲ رای مخالف تصویب کرد.

تثبیت حق سقط جنین در قانون اساسی، فرانسه را به نخستین کشوری در جهان تبدیل می‌کند که بر مبنای قانون اساسی، به صورت صریح از سقط جنین زنان حمایت می‌کند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، این اقدام قانونگذاران کشور را به عنوان ''افتخار فرانسه'' یاد کرد.

حکومت فرانسه پلان دارد تا به تاریخ هشتم مارچ که مصادف به روز بین المللی زن است، طی مراسم ویژه در پاریس، پایتخت آن کشور، از این اقدام تجلیل کند.

پس از تصویب این تغییر- حق سقط جنین- برج ایفل که در پاریس موقعیت دارد، با شعارهایی از جمله "بدن من انتخاب من" چراغان شد.

گیبریل اتل، صدراعظم فرانسه، خطاب به قانونگذاران کشورش گفت: ''این یک گام اساسی است... گامی که در تاریخ خواهد ماند.''

اتل همچنین خطاب به مقامات فرانسه گفت که آنان نسبت به تمام زنانی که قبل از قانونی شدن سقط جنین رنج کشیده اند، "یک بدهی اخلاقی" دارند.

اما صدراعظم فرانسه همچنین گفت حق سقط جنین در سرتاسر جهان "در خطر" باقی مانده است و "در اصل آزادی‌های ما در معرض تهدید قرار گرفته است'' و مسوولیت متوجه تصمیم گیرندگان است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، در یک پیام ایکس از '' تصمیم فرانسه برای تامین حقوق زنان و نجات جان آنها'' استقبال کرد.

اما اسقف‌های کاتولیک خواهان یک روز "روزه و دعا" شدند تا فرانسوی ها قادر شوند "طعم زندگی را دوباره کشف کنند. واتیکان نیز گفته است که ''حقی" برای گرفتن جان انسان وجود ندارد.

اما صد‌ها حامی حق سقط جنین ضمن استقبال از تصویب چنین تغییر،‌ با خرسندی و هیجان در میدان دو تروکادرو واقع در غرب پاریس از این اقدام قانونگذاران تجلیل کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG