لینک های دسترسی

Breaking News

خانوادۀ بیجاشدۀ غزه: پس از ۲۲ روز برای بار نخست غذای پخته شده خوردیم


خانوادۀ محمد زکی السعیدی
خانوادۀ محمد زکی السعیدی

بمباران متداوم اسراييل بر نوار غزه پس از حملۀ تاریخ هفتم اکتوبر گروه حماس براسراييل، صدها هزار باشندۀ این ساحه را بیجا کرده است.

محمد زکی السعیدی، بیجا شده فلسطینی که با فرزندانش در یک کمپ مهاجرین در ساحۀ خان یونس غزه به سر می‌برد، مدعی است که پس از ۲۲ روز از زمانی که اسراییل محاصره و بمباران غزه را تشدید بخشیده است، برای نخستین بار با خانواده‌اش غذای پخته شده صرف کرد.

این خانواده از شهر الزهرا به این کمپ در خان یونس در نزدیکی شفاخانه ناصر بیجا شده اند.

السعیدی در نزدیکی خیمه‌اش، نوشیدنی و فرنی فروخته و عاید اندک آن را که بسنده هم نیست، صرف معیشت خانواده‌اش می‌کند.

او به خبرگزاری رویترز گفت: "اینجا هیچ درآمدی وجود ندارد. هیچ کس یا نهادی برای ما کمک نکرده است. کمک مالی از طرف ملل متحد نیز صورت نگرفته است. وضعیت خیلی خراب است. بنابراین، با خود فکر کردم که باید یک کاری انجام دهم. من یک پروژه کوچک را با ۵۰ شیکل [واحد پولی اسراییل] شروع کردم. فرنی و عسل می‌فروشم. مجبورم این کار را بکنم، چون شرایط دشوار است. اگر کاری نکنیم می‌میریم. خداوند به همه ما کمک کند."

مردان دیگری نیز در این کمپ به انجام کارهای کوچکی دست زده اند، از جمله بلال ابومصطفی که یک غرفه سلمانی باز کرده است.

ابو مصطفی گفت: "من قبلاً یک سالون آرایشگاه داشتم، اما بمباران شد. از روز دوم و بعد از اینکه به شفاخانه و به اینجا آمدم، کارم را آغاز کردم. وسایلم را با خود آوردم و در بدل پول اندکی هر آنچه بدهند کار می‌کنم. باز هم خدا را شکرگزار استم."

به روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر، باشندگان غزه از حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید در حالی خبرداند که نیروهای اسراییلی با تانک‌ها وارد غزه شدند. در همین حال، خواست‌های بین‌المللی برای محافظت از غیرنظامیان افزایش یافته است.

مصطفی السقفی بیجا شده دیگری فلسطینی به خبرگزاری رویترز گفت: " ۲۳ روز است که در ویرانی و بمباران زندگی می‌کنیم ... ما منتظر رحمت خدا استیم، نه عرب‌ها یا کسی دیگری که برای ما کاری بکند. می‌دانم هیچ کسی در کنار ما نخواهد ایستاد."

اردوی اسراییل اعلام کرد که طی چند روز گذشته بیش از ۶۰۰ هدف شبه نظامیان حماس را هدف قرار داده است، و همچنان به گسترش عملیات زمینی خود در نوار غزه ادامه می دهد، جایی که غیرنظامیان فلسطینی به شدت به مواد سوخت، غذا و آب صحی آشامیدنی نیاز دارند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که تا روز دوشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) بیش از ۸۳۰۰ فلسطینی در حملات اسراییل بر غزه کشته شده اند که نصف قربانیان زنان و کودکان اند.

به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، حماس در پی حمله بر خاک اسراییل، افزون بر کشتن ۱۴۰۰ نفر، کم از کم ۲۳۹ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است.

گروه

XS
SM
MD
LG