لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید روسیه؛ آلمان سیستم دافع هوای آیریس-تی را فعال کرد


سیستم‌های دافع هوای آیریس-تی قابلیت نصب شدن بالای موتر را داشته و میزایل هایی را پرتاب می‌کند که قدرت رهگیری تهدیدهای هوایی را تا شعاع ۴۰ کیلومتر دارا است.
سیستم‌های دافع هوای آیریس-تی قابلیت نصب شدن بالای موتر را داشته و میزایل هایی را پرتاب می‌کند که قدرت رهگیری تهدیدهای هوایی را تا شعاع ۴۰ کیلومتر دارا است.

قوای نظامی آلمان نخستین سیستم دافع هوای آیریس-تی خود را روز چهارشنبه چهارم سپتمبر (۱۴ سنبله) در خاک خود فعال کرد.

آلمان پیش از این چندین دستگاه این سیستم دافع هوا را در اختیار اوکراین قرار داده بود تا با آن راکت‌ها، میزایل‌ها و طیاره‌های بی‌سرنشین (درون) روسیه را رهگیری کند.

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان گفته است که این سیستم زمین به هوا بخشی از تدابیر دفاعی آلمان و اتحادیه اروپا است که پس از تهاجم نظامی تمام عیار روسیه بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲ روی دست گرفته شده است.

شولتز در مراسمی به مناسبت فعال‌سازی سیستم دافع هوای آیریس-تی در یک پایگاه نظامی در نزدیکی هامبورگ گفت: "روسیه از سال‌ها به اینسو، به ویژه در زمینۀ راکت‌ها و میزایل‌های کروز، به پیمانۀ گسترده در صدد تسلیح مجدد بوده است."

صدر اعظم آلمان گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، پیمان‌های منع تکثیر تسلیحاتی را زیر پا کرده و "میزایل‌ها را تا کالینینگراد" که در ۵۳۰ کیلومتری برلین قرار دارد، مستقر کرده است. او گفت: "سهل‌انگاری خواهد بود که به این اقدام [پوتین] پاسخ مناسب داده نشود. ناکامی برای انجام چنین اقدام، صلح را در خطر قرار خواهد داد."

قوای نظامی آلمان به شرکت دفاعی دیهل که سیستم‌های دافع هوای آیریس-تی را تولید می‌کند، فرمایش ساختن شش دستگاه این تجهیزات را داده است که ارزش مجموعی آن به یک میلیارد دالر رسیده و تا ماه می ۲۰۲۷ در دسترس نظامیان آن کشور قرار خواهد گرفت.

موفقیت آیریس-تی در اوکراین

پس از ایالات متحده، آلمان دومین کشوری است که بیشترین کمک‌ نظامی را برای اوکراین فراهم کرده است. آلمان تا کنون چهار دستگاه آیریس-تی را به اوکراین فراهم کرده و وعده سپرده است که هشت دستگاه دیگر این سیستم دافع هوا را به نیروهای اوکراینی فراهم خواهد کرد.

سیستم‌های آیریس-تی که به اوکراین فراهم شده است، قابلیت نصب شدن بالای موتر را داشته و میزایل هایی را پرتاب می‌کند که قدرت رهگیری تهدیدهای هوایی را تا شعاع ۴۰ کیلومتر دارا است.

صدر اعظم آلمان گفت: "سیستم‌های آیریس-تی در اوکراین تا کنون بیش از ۲۵۰ راکت، درون و میزایل‌های کروز روسیه را منهدم کرده و جان تعداد بی‌شمار انسان‌ها را نجات داده است."

او گفت که اروپا افزون بر سیستم‌های دفاعی، به تولید میزایل‌های با دقت بیشتر نیاز دارد تا به گفتۀ وی "در این عرصۀ مهم استراتیژیک" از روسیه عقب نماند.

ایالات متحده و آلمان در ماه جولای اعلام کردند که "استقرار مرحله‌وار" میزایل‌های دوربرد امریکایی در آلمان، به شمول میزایل‌های کروز توماهاوک، تا سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.

شولتز گفت: "نگرانی اصلی ما این است که مانع مهاجمان احتمالی شویم. هر حمله بر ما به معنای خطر برای مهاجم است. نگرانی ما این است که صلح را تامین و جنگ را جلوگیری کنیم، نه چیز دیگری."

گروه

XS
SM
MD
LG