لینک های دسترسی

Breaking News

حزب سوسیال دموکرات برندۀ انتخابات پارلمانی آلمان شد


اولاف شولتز (راست) ممکن صدر اعظم آیندۀ آلمان باشد
اولاف شولتز (راست) ممکن صدر اعظم آیندۀ آلمان باشد

بر اساس نتایج مقدماتی شمارش آرای انتخابات پارلمانی آلمان، حزب سوسیال دموکرات آن کشور با تفاوت اندک برندۀ این انتخابات شد.

حزب سوسیال دموکرات ۲۵.۷ درصد آرا و حزب حاکم محافظه کار اتحاد دموکرات مسیحی انگلا مرکل ۲۴.۱ درصد آرا را از آن خود کرده اند.

حزب سبز‌های آلمان نیز با یک سبقت بی پیشینه و تاریخی ۱۴.۸ درصد آرا از آن خود کرده و در ردۀ سوم احزاب پیشتاز قرار گرفته است.

با این حساب، حزب سوسیال دموکرات که گرایش چپ مرکزی دارد، باید برای تشکیل حکومت با سایر احزاب ایتلاف کند. حزب دموکراتیک آزاد آلمان که ممکن شریک ایتلافی حکومت آیندۀ آن کشور باشد، توانسته است ۱۱.۵ درصد آرا از آن خود کند.

بر اساس گزارش‌ها، اکنون حزب برندۀ باید با کم از کم دو حزب دیگر کنار آمده و حکومت ایتلافی را شکل دهد و با توجه به ماحول و وضعیت سیاسی آلمان تشکیل چنین حکومت ممکن اندکی وقت بگیرد.

اولاف شولتز، وزیر مالیۀ آلمان و رهبر حزب سوسیال دموکرات که ممکن صدر اعظم آیندۀ آلمان شود و رقیب‌اش ارمین لاشیت، رهبر حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان سرسختانه تلاش دارند تا احزاب دیگر را برای تشکیل حکومت ایتلافی به سوی خود بکشانند.

حزب بدیل برای آلمان که مخالف سرسخت مهاجرت به آن کشور است، در انتخابات روز یکشنبه ۱۰.۳ درصد آرا را گرفته است، اما دو حزب پیشتاز گفته اند که برای تشکیل حکومت آینده با حزب بدیل برای آلمان معامله نمی‌کنند.

از سوی دیگر، تا زمانیکه حکومت ایتلافی جدید آلمان پس از مذاکرات احتمالاً سخت و نفسگیر شکل بگیرد، انگلا مرکل به صفت صدر اعظم به کارش ادامه خواهد داد.

اگر تا تاریخ ۱۷ دسمبر حکومت جدید آلمان تشکیل نشود، خانم مرکل از رهگذر مدت زمان تصدی صدارت در آلمان ریکارد هلموت کول، صدر اعظم پیشین آن کشور را خواهد شکستاند که برای بیش از ۱۶ سال صدر اعظم آلمان بود.

انگلا مرکل که برای چهار دور صدر اعظم آلمان بود، یکی از مشهورترین سیاستمداران آن کشور بوده و در زمان‌های بسیار حساس و بحرانی آلمان را اداره کرده است.

XS
SM
MD
LG