لینک های دسترسی

Breaking News

غرق‌ شدن کشتی پناهجویان در یونان؛ ۵۹ کشته و ده‌ها نفر ناپدید شده است


نجات یافته‌گان کشتی غرق شدهٔ پناهجویان
نجات یافته‌گان کشتی غرق شدهٔ پناهجویان

مقامات یونان روز چهارشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) اعلام کردند که در اثر واژگون و غرق شدن یک کشتی ماهیگیری حامل پناهجویان در سواحل جنوبی یونان، کم از کم ۵۹ نفر جان باخته و ده‌ها نفر ناپدید شده اند.

به گفتهٔ مقامات عملیات گستردهٔ جستجو و نجات آغاز شده و تاکنون ۱۰۴ نفر نجات داده شده اند. گارد ساحلی یونان گفته است که هنوز مشخص نیست چند نفر ناپدید شده اند.

شش کشتی گارد ساحلی، یک کشتی جنگی نیروهای بحری، یک طیارهٔ مسافربری نظامی، یک هلیکوپتر نیروی هوایی، چندین کشتی خصوصی و یک طیارهٔ بدون سرنشین ادارهٔ حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس)، در عملیات جستجو و نجات شرکت دارند.

گمان می‌رود این کشتی از ساحهٔ طبرق در شرق لیبیا عازم ایتالیا شده باشد. گارد ساحلی ایتالیا روز سه شنبه در مورد نزدیک شدن این کشتی به مقامات یونان و فرانتکس هشدار داده بود.

در مورد اینکه این پناهجویان از کدام کشور اند، چیزی گفته نشده، اما به اساس معلومات سازمان ملل متحد، اکثریت افرادی که از دریای اژه به سمت اروپا عبور می‌کنند، شهروندان افغانستان، سوریه و چند کشور دیگر استند که به دلیل ناامنی و شرایط سخت زندگی مجبور به ترک کشورهای خود شده اند.

مقامات لیبیا از اوایل ماه جاری سرکوب پناهجویان را در شرق این کشور آغاز کرده اند و تاکنون چندین هزار مهاجر از جمله مصری، سوری، سودانی و پاکستانی بازداشت شده اند. مقامات لیبیا بسیاری از مصری‌ها را از طریق یک گذرگاه زمینی به کشورشان بازگشتانده اند.

در غرب لیبیا نیز، مقامات طی چند هفتهٔ گذشته به مراکز پناهندگان در طرابلس، پایتخت این کشور یورش برده و به گفتهٔ ادارهٔ سازمان ملل متحد در امور پناهندگان حدود ۱۸۰۰ پناهجو را بازداشت کرده اند.

پیش از این رویداد، ۹۰ پناهجوی سوار بر یک کشتی تفریحی با پرچم ایالات متحده روز یکشنبه پس از آنکه اعلام خطر کردند، نجات داده شدند.

افزون بر آن، روز چهارشنبه گذشته یک کشی تفریحی حامل ۸۱ پناهجو در ساحل جنوبی جزیره کرت یونان نجات داده و به ساحل کشیده شد.

XS
SM
MD
LG