لینک های دسترسی

Breaking News

شورای همکاری خلیج خواهان تمدید تحریم تسلیحاتی بر ایران شد 


عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عرب، قطر، عمان، کویت و بحرین امروز نهم اگست (۱۹ اسد) از ملل متحد خواستند تا تحریم تسلیحاتی بر ایران را تمدید کند.

این کشورهای شورای همکاری خلیج با نشر بیانیه‌ای گفته اند که به دلیل مداخلهٔ متداوم ایران در امور کشورهای همسایه، به تمدید تحریم تسلیحاتی نیاز است.

تحریم تسلیحاتی ایران به تاریخ ۱۸ ماه اکتوبر سال جاری منقضی می‌شود.

این تحریم تسلیحاتی، تهران را از خرید و فروش هرگونه سلاح متعارف باز می‌دارد.

تحریم تسلیحاتی ملل متحد تا کنون ایران را از خریداری جت‌های جنگی، تانک‌ها، کشتی‌های جنگی و دیگر تسلیحات جنگی بازداشته است.

براساس توافقنامۀ هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد، در صورت پابندی ایران به موارد توافقنامه، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته خواهند شد.

در بیانیهٔ این شورا آمده است تا زمانی ایران از فعالیت‌های بی ثبات سازی و تسلیح سازمان‌های تروریستی و فرقه‌ای در منطقه دست برنداشته است، رفع تحریم تسلیحاتی از این کشور مناسب نخواهد بود.

این در حالی است که ایالات متحده نیز بر تمدید تحریم تسلیحاتی بر ایران پا فشاری دارد و قرار است مسوده‌ای را به منظور رای گیری در این خصوص به ملل متحد پیشکش کند.

براین هوک، نمایندهٔ‌ ایالات متحده برای ایران که به زودی از این سمت کنار می‌رود، گفته است که ایران با وجود تحریم ۱۳ ساله تسلیحاتی توانسته است مقادیر زیادی از تسلیحات را به جنگجویان نیابتی‌اش در شرق میانه انتقال دهد.

او افزود: "اگر ایران می‌تواند در تاریکی این همه را انجام دهد، پس تصور کنید که در روشنی روز توان انجام چه کاری را خواهد داشت."

روسیه و چین، از متحدین ایران در منطقه خاطر نشان کرده اند که اگر ایالات متحده بتواند نه رای مورد نیاز را کسب کند، این کشورها مسودهٔ تمدید تحریم تسلیحاتی بر ایران را ویتو خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG