لینک های دسترسی

Breaking News

گلوله‌باری در یک کنسرت در روسیه جان ده‌ها تن را گرفت


ادارهٔ امنیت فدرال روسیه می‌گوید که در اثر گلوله‌باری افراد مسلح بر مردم در یک کنسرت در نزدیکی مسکو روز جمعه ۲۲ مارچ (سوم حمل)، کم از کم ۹۰ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

تصاویر تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که کم از کم پنج نفر که یونیفرم نظامی به تن دارند به سالون کنسرت "کروکس" داخل شده و مکرراً به سوی غیر نظامیان شلیک می‌کنند.

رسانه‌های روسیه گزارش داده اند که تمام ۶۲۰۰ تکت برای کنسرت گروه "پیک‌نیک" در این سالون، فروخته شده بود.

یکی از شاهدان که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به خبرگزاری رویترز گفت: "ناگهان صدای تیراندازی از پشت سر ما شنیده شد، من نمی دانم چه چیزی بود."

او افزود: "ازدحام شروع شد، همه به سمت زینهٔ برقی دویدند. همه جیغ می‌زدند، همه می‌دویدند."

خبرگزاری های روسیه گزارش داده اند که یک سوم سالون این کنسرت در آتش می‌سوزد و سقف این محل کاملا آتش گرفته است.

گروه دولت اسلامی (داعش) مسوولیت حمله بر کنسرت را بر عهده گرفته است .

این گروه در بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرده که جنگجویان داعش "به تجمع بزرگی در حومه مسکو، پایتخت روسیه حمله کردند".

این درحالی است که دو هفته پیش، سفارت ایالات متحده در روسیه هشدار داده بود که "افراطی ها" برنامه‌های قریب الوقوعی را برای حمله به مسکو دارند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفته است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در جریان قرار گرفته، اما او تا هنوز در انظار عمومی در بارهٔ این حمله اظهار نظر نکرده است.

روسیه تدابیر امنیتی را در میدان‌های هوایی، ایستگاه‌های ریل و سرتاسر پایتخت با جمعیت بیش از ۲۱ میلیون نفر، تشدید کرده است.

سرگی سوبیانین، شاروال مسکو گفت: "امروز یک تراژدی وحشتناک در مرکز خرید کروکس سیتی رخ داد. من برای عزیزان قربانیان متاسفم."

وزارت خارجه روسیه این رویداد را "حمله تروریستی خونین" خوانده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: " تمام جامعه بین المللی موظف به محکوم کردن این جنایت وحشتناک است. ما تمام تلاش ها برای نجات مردم را به کار گرفته ایم."

قصر سفید روز جمعه اعلام کرد که تماشای تصاویر تیراندازی در پایتخت روسیه دشوار است.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی قصر سفید گفت: "تصاویر وحشتناک هستند و تماشای آنها سخت است و بدیهی است که افکار ما با قربانیان این حمله تیراندازی وحشتناک خواهد بود."

کربی گفت: "در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر دست داشتن اوکراین یا اوکراینی‌ها در تیراندازی وجود ندارد."

اما زاخارووا این سوال را مطرح کرد که ایالات متحده از کجا این موضوع را می‌داند و گفت که واشنگتن باید فوراً اطلاعاتی را که در اختیار دارد به مسکو ارسال کند یا از بیان چنین اظهاراتی دست بردارد.

زاخارووا گفت: " مقامات واشنگتن بر چه اساسی درجریان یک فاجعه درباره بی گناهی یک نفر نتیجه‌گیری می‌کنند؟"

گروه

XS
SM
MD
LG