لینک های دسترسی

Breaking News

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس در ایران کشته شد


اسماعیل هینه، رهبر سیاسی گروه حماس، پس از اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، در تهران، پایتخت آن کشور، کشته شد
اسماعیل هینه، رهبر سیاسی گروه حماس، پس از اشتراک در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، در تهران، پایتخت آن کشور، کشته شد

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، صبح چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی گروه حماس، در تهران، پایتخت آن کشور، ''ترور'' شد، اما نگفته است که وی چگونه کشته شده است.

خبرگزاری فرانس پرس به استناد ویب‌سایت سپاه پاسداران ایران گزارش داده است که محل اقامت هنیه در تهران هدف قرار گرفته است که در این رویداد یک محافظ وی نیز کشته شده است. سپاه گفته است که ''علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی است و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.''

رسانه‌های دولتی ایران از جمله خبرگزاری فارس گزارش داده‌اند که هنیه در یک حمله هوایی در یک اقامتگاه خاص در شمال تهران کشته شده است.

گروه حماس نیز بلافاصله روز چهار شنبه گفت که اسماعیل هنیه در حمله‌ اسراییل در تهران کشته شده است.

این گروه با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''برادر، رهبر، مجاهد اسماعیل هنیه، رییس جنبش [حماس] پس از اشتراک در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید [ایران] در حمله صهیونیست‌ها به مقر او در تهران جان باخت.''

از راست به چپ، مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، و اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس
از راست به چپ، مسعود پزشکیان، رییس جمهور جدید ایران، و اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس

اسراییل بلافاصله در مورد کشته شدن رهبر گروه حماس تبصره نکرده است.

واکنش‌ها

وزارت خارجه ایران گفته است که کشته شدن هنیه در تهران ''پیوند عمیق و ناگسستنی تهران، فلسطین و مقاومت را مستحکم خواهد کرد.'' ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: ''خون هنیه هرگز هدر نخواهد رفت.''

حکومت ایران به خاطر کشته شدن هنیه سه روز ماتم ملی اعلام کرده است.

حکومت طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای، ضمن ابراز همدردی با خانواده و حامیان اسماعیل هنیه، این حمله را به شدت محکوم کرده و کشته شدن هنیه را "یک ضایعه بزرگ" خوانده است.

حکومت طالبان بار دیگر از جوانب تاثیرگذار به ویژه جهان اسلام و عرب به گونۀ جدی خواسته است که برای جلوگیری از "تجاوز و وحشت اسراییل" در منطقه، از تمام تلاش‌های شان کار گیرند.

وزارت خارجه ترکیه، با نشر اعلامیه‌ای کشته شدن اسماعیل هنیه را ''ترور شرم‌آور'' خوانده، آنرا محکوم کرد و گفته است رهبر پیشین حماس متحد رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، بود.

در این اعلامیه آمده است: ''ما ترور شرم‌آور اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم می کنیم.'' این اعلامیه افزود است که هدف این حمله گسترش جنگ غزه به منطقه است.

میخاییل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه کشته شدن هنیه را ''ترور سیاسی غیرقابل قبول'' خواند و آنرا محکوم کرد.

بوگدانوف به خبرگزاری دولتی ریانوویستی روسیه گفت که ''این یک ترور سیاسی کاملاََ غیرقابل قبول است و سبب تشدید بیشتر تنش‌ها خواهد شد.''

یک مقام ارشد حماس روز چهارشنبه گفت که کشتن اسماعیل هنیه ''بی پاسخ نخواهد ماند.''

موسی ابو مرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس، با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''ترور رهبر، اسماعیل هنیه، اقدامی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد ماند.''

محمود عباس، رییس اداره خودگردان فلسطین، روز چهارشنبه کشته شدن اسماعیل هنیه را ''عمل بزدلانه'' خواند و از فلسطینی‌ها خواست که در برابر اسراییل متحد باقی بمانند.

تا حالا هیچ گروهی مسوولیت کشتن هنیه را بر عهده نگرفته است، اما اسراییل در گذشته گفته بود که هنیه و سایر رهبران حماس را که مسوول حملات هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بوده‌اند، خواهد کشت.

اسراییل از سال‌ها به اینسو مظنون به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران و سایر افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای آن کشور بوده است.

جنگ در شرق میانه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

این حمله سبب شد که اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه، عملیات گسترده را در نوار غزه آغاز کند. در این عملیات نظامی در کنار تلفات سنگین، بخش اعظم نوار غزه با خاک یکسان شده است.

وزارت صحت نوار غزه که در کنترول حماس قرار دارد، بدون تفکیک نظامیان از غیرنظامیان گفته است که از آغاز عملیات تهاجمی اسراییل بر غزه، ۳۹ هزار ۳۶۰ فلسطینی کشته و ۹۰هزار ۹۰۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

هنیه که در سال ۲۰۱۷ به حیث رهبر گروه حماس تعیین شد، از سال ۲۰۱۹ به اینسو پس از آنکه غزه را ترک کرد، در قطر در تبعید به سر می‌برد.

پیش از این، هنیه در اوایل ماه اپریل گفته بود که سه پسرش سه و چهار نواسه‌اش در یک حملهٔ اسراییل بر موتر‌ آنان کشته شدند.

در این گزارش از خبرگزار‌های رویترز، اسو شیتد پرس و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG