لینک های دسترسی

Breaking News

نمایشگاه سه روزۀ صنایع دستی زنان و تولیدات داخلی در شهر مزار شریف برگزار شد


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

نمایشگاه سه روزۀ صنایع دستی زنان و تولیدات داخلی تحت نام "عالی است، افغانستانی است" به هدف معرفی تولیدات این کشور در شهر مزار شریف، مرکز ولایت بلخ، برگزار شد.

مسوولان این نمایشگاه می‌گویند که از طریق برگزاری چنین نمایشگاه‌ها، می‌کوشند تا تولیدات داخلی، صنایع دستی زنان و غذای محلی افغانستان را به شهروندان این کشور معرفی کنند.

این نمایشگاه روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) آغاز شد و قرار است که به مدت سه روز ادامه یابد. مسوولان برگزاری این نمایشگاه می‌گویند که از میان نزدیک به ۱۰۰ غرفه، ۳۰ غرفۀ آن‌ به صنایع دستی زنان و غذای محلی افغانستان اختصاص داده شده است.

محمد منیر، مسوول برگزاری این نمایشگاه، به خبرنگاران گفت: "سکتورهای بیش از هفت ولایت در اینجا اشتراک کرده اند که البته در اینجا ۳۰ خانم اشتراک دارند."

برخی از زنان متشبث در بلخ از برگزاری چنین نمایشگاه‌ها به منظور فروش و معرفی صنایع دستی شان استقبال می‌کنند، اما خواستار سهم بیشتر آنان در چنین برنامه‌ها استند.

عذرا امینی، یکی از این زنان تجارت‌پیشه، گفت: "برگزاری این نمایشگاه‌ها بسنده نیست، باید نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در دیگر ولایات و در خارج از کشور [برگزار شود]."

به باور خانم امینی، افزایش برگزاری چنین نمایشگاه و نقش بیشتر زنان تجارت‌پیشه در این برنامه‌های تجاری، سبب رونق کارخانه‌های تولیدی و فروش محصولات آنان خواهد شد.

به گفتۀ مسوولان، در نخستین روز این نمایشگاه، ده‌ها باشندۀ ولایت بلخ و ولایات همجوار آن به شمول زنان از آن دیدن کرده اند. برخی از باشندگان شهر مزار شریف می‌گویند که آنان بیشتر می‌توانند در چنین نمایشگاه‌ها تولیدات داخلی را شناسایی کنند.

اسلم، یکی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه، گفت: "نمایشگاه‌ها در تولیدات داخلی ما نقش اساسی دارند به خاطر این که مردم ما از اینجا دیدن می‌کنند."

زنان تجارت‌پیشه در بلخ، در حالی خواستار افزایش برگزاری نمایشگاه‌ها و سهم بیشتر آنان در این برنامه‌ها اند که پیش از این، شماری از زنان متشبث گفته بودند که پس از به قدرت رسیدن دوبارهٔ طالبان آنان به شدت متضرر شده اند و فعالیت اکثر زنان شاغل به ویژه در بخش‌های صنایع، زراعت و تولیدات متوقف شده است.

به تازگی، ممتاز یوسفزی، موسس اتحادیۀ زنان زراعت پیشه، پیش از این به صدای امریکا گفته بود که محدودیت‌های طالبان بر کار زنان علاوه بر اینکه مشکلات اقتصادی برای خانواده‌ها ایجاد کرده، تاثیرات روانی داشته است.

XS
SM
MD
LG