لینک های دسترسی

Breaking News

ارتباط اضافه کاری با صحت انسان


ساعات کاری یک فرد، که در اکثر کشورهای جهان ۴۰ ساعت در هفته است، می‌تواند تاثیر مستقیم بر سلامتی و در مجموع طول عمر آن فرد داشته باشد.

اضافه کاری، ۶۰ یا ۷۰ یا هم ۸۰ ساعت در هفته، بر اساس تحقیقی که در دانشگاه نیویارک صورت گرفته است، تاثیرات منفی بر سلامت روانی، فزیکی و شخصیتی افراد بر جا گذاشته می‌تواند.

اما روش‌هایی وجود دارد که با آن می‌توان از تاثیرات مخرب و منفی اضافه کاری جلوگیری کرد که مهمترین آن کاهش استرس یا استرس‌زدایی است.

بر اساس یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ در ژونال طب روانی نشر شد، بیش از ۵۵ ساعت کار در هفته می‌تواند خطر اختلالات استرس، اضطراب و افسردگی را در نزد فرد به بیش از یک و نیم چند بلند ببرد.

مهمترین روش زدودن استرس در بدن خواب است، هرچند کسانیکه بیشتر کار می‌کنند، کمتر وقت برای خوابیدن دارند.

هنگام خواب هورمون های مخصوص در بدن تولید می‌شود که سبب ترمیم حجرات شده و تمام بدن به شمول دماغ را برای عملکرد مناسب در روز بعد آماده می‌کند.

اکثر مواد اضافی که هنگام بیداری در اثر سوخت و ساز بدن تولید می‌شود، به گفتۀ داکتر سیکساس عزیزی، پژوهشگر خواب در پوهنتون نیویارک، در هنگام خواب از دماغ پاکسازی شده و بدن برای خلاقیت، حل مشکلات، تصمیم گیری، آموزش و پلانگذاری در روز بعد آماده می‌شود.

آقای عزیزی به شبکۀ خبری سی ان ان گفته است که برای برطرف کردن مواد اضافی ناشی از سوخت و ساز بدن که حتا در سالمندی سبب الزایمر و زوال عقلی شده می تواند، به درجۀ نخست خواب و به درجۀ دوم فعالیت فزیکی نقش اساسی دارد.

بهبود بخشیدن سلامت قلب روش دیگر مقابله با تاثیرات منفی اضافه کاری است. یافته های تحقیقی که سال ۲۰۱۲ در ژورنال اپیدیمولوژی امریکا نشر شد، نشان می داد که افرادیکه بیش از ۵۰ ساعت در هفته یا ده ساعت در روز کار می‌کنند، به ویژه زنان، ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی، امراض بندشی شریان قلب، فشار بلند خون و بیماری شکر قرار دارند.

فعالیت فزیکی و ورزش و رژیم غذایی متوازن، به گفتۀ داکتر عزیزی، کلید تضمین سلامت قلب است.

نکتۀ جالب دیگر اینکه، سپری کردن وقت با عزیزان و دوستان، که طبیعتاً سبب می شود که از ساعات کاری کاسته شود، افراد اضافه کار را از تاثیرات منفی کار زیاد در امان نگه می‌دارد.

همچنان، معاشرت و دیدار عزیزان سبب رهانیدن فرد از تنهایی و کاهش استرس می‌شود. مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۲ در ژورنال طبی امریکا نشر شد نشان داد که ضعف عملکرد و مرگ آنی میان افراد تنها بیش از دیگران است.

تنهایی به ویژه در کشورهای غربی رو به افزایش است، تا جاییکه ترزا می، صدر اعظم بریتانیا، امسال وزیر دولت در امور تنهایی را معرفی کرد. تخمین زده می شود که حدود ۹ میلیون جمعیت بریتانیا تنها اند.

سنجی گوپتا، گزارشگر ارشد صحی سی ان ان، می گوید که هر فرد باید درک کند که چی وقت واقعاً موثریت کاری دارد و در همان اوقات مهمترین کارهای خود را به پیش ببرد.

XS
SM
MD
LG