لینک های دسترسی

Breaking News

پامپیو خواستار آشتی کشورهای عربی با قطر و وضع تحریم بر ایران شد


مایک پامپیو، وزیر خارجۀ جدید ایالات متحده، روز یکشنبه در سفر به عربستان سعودی بر وحدت میان کشور های حوزۀ خلیج تاکید کرد و در عین حال خواستار وضع تعزیرات جدید بر ایران شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از آقای پامپیو نوشته است که این دیپلومات ارشد امریکایی بار دیگر به عربستان سعودی اطمینان داده است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ امضا شد، بیرون خواهد شد، مگر اینکه در این توافق اصلاحات به وجود بیاید تا اطمینان حاصل شود که تهران نمی تواند به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند.

آقای پامپیو گفته است که "ایران همۀ منطقه را بی ثبات می کند. این کشور از گروه های ملیشه و دهشت افگنی نیابتی حمایت می کند. این کشور با شورشیان حوثی در یمن، معاملۀ تسلیحاتی دارد. از رژیم اسد در سوریه حمایت می کند."

عادی سازی روابط با قطر

آقای پامپیو در کنفرانس خبری مشترک با همتای عربستان سعودی اش، عادل الجبیر، در مورد اختلاف کشور های حوزۀ خلیج با قطر نیز صبحت کرد و گفت "وحدت خلیج یک ضرورت است و ما نیاز داریم آنرا به دست بیاوریم."

مقامات ارشد وزارت خارجۀ امریکا گفته اند که آقای پامپیو از عربستان سعودی و متحدین حوزۀ خلیج خواسته است تا از مناقشه با قطر، که از آن یکسال سپری می شود، دست بکشند.

در ماه جون ۲۰۱۷، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، بحرین و مصر روابط تجارتی خود را با قطر قطع کردند و آن کشور را به حمایت از دهشت افگنی و ایجاد رابطۀ نزدیک با ایران متهم کردند. اما مقام‌های قطری این اتهامات را رد کردند و گفتند کهکشور های حوزۀ خلیج تلاش دارند تا حاکمیت قطر را محدود کنند.

موقف ریاض در برابر تهران

در جریان کنفرانس خبری مشترک، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز خواهان وضع تعزیرات بیشتر بر ایران شد.

آقای الجبیر گفت "از طریق وضع تعزیرات بیشتر به مشکل ایران رسیدگی شود، زیرا آن کشور از قوانین بین المللی در قسمت میزایل های بالستیک، تخطی کرده است."

پس از توافق هسته ای ایران، مقامات آن کشور چندین بار میزایل های بالستیک خود را آزمایش کرد، اقدامی که موجب خشم و انتقال کشور های غربی و متحدین عرب آن شد.

علاوه بر آن، گزارش های وجود دارد که ایران میزایل های بالستیک را برای شورشیان حوثی در یمن فراهم می کند. خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که شورشیان حوثی تا حال بیش از ۱۰۰ میزایل بالستیک را بر عربستان سعودی پرتاب کرده است.

این دیپلومات ارشد امریکایی که تازه به کار خود آغاز کرده است، روز جمعه گفت که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده تا حال تصمیم نگرفته است که آیا از توافق هسته ای ایران، خارج شود یا خیر، اما گفت که اگر به مشکلات توافق هسته ای ایران، رسیدگی نشود، رئیس جمهور ترمپ احتمالاً در ماه می سال جاری از این توافق بیرون شود.

آقای ترمپ تا تاریخ ۱۲ می سال روان میلادی تصمیم خواهد گرفت که آیا توافق هسته ای با ایران حفظ شود یا هم بار دیگر تعزیرات اقتصادی بر آن کشور وضع شود.

لغو توافق هسته ای ایران از جمله موضوعات عمدۀ بود که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی اش بر آن، تاکید می کرد.

توافق هسته ای ایران به تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۱۵ میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک که شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان می شود، امضا شد. بر اساس این توافق، ایران غنی سازی یورانیم خود را متوقف کرد و در عوض تعزیرات اقتصادی که بالای آن کشور وضع شده بود، لغو شد.

اما تطبیق این توافق همواره با فراز و نشیب همراه بود و ادارۀ دونالد ترمپ چندین بار بر اصلاح آن تاکید و تهدید کرد که در اصلاحات لازم در این توافق نامۀ بین المللی آورده نشود، از آن خارج خواهد شد.

XS
SM
MD
LG