لینک های دسترسی

Breaking News

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول: جنگ غزه اقتصاد جهان را به خطر می‌اندازد 


غزه
غزه

بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول امروز دوشنبه ۱۲ فبروری (۲۳ دلو) گفتند که جنگ در غزه و حملات مرتبط با آن بر کشتی‌ها در بحیرۀ سرخ، اقتصاد جهان را تهدید می‌کند.

کرستالینا جورجییوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، گفت که جنگ حماس-اسراییل از قبل اقتصاد شرق میانه و منطقۀ شمال افریقا را صدمه زده است.

جورجییوا در نشست سالانۀ حکومت‌های جهان با اشتراک رهبران سیاسی و تجارتی در دوبی گفت که اگر این جنگ طولانی شود، تاثیرات آن می‌تواند برجهان تاثیر بگذارد.

او گفت: "من بیشتر از طولانی شدن این تنش هراس دارم، اگر به درازا بکشد، خطر گسترش آن نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر خطر گسترش آنرا در کانال سویز در حالی مشاهده می‌کنیم که شورشیان حوثی تحت حمایت ایران بر انتقالات در بحیرۀ سرخ حمله کرده اند."

شورشیان حوثی می‌گویند که حملات در بحیرۀ سرخ را در همبستگی با فلسطینی‌های غزه انجام می‌دهند، حملاتی که سبب می‌شود کشتی‌های باربری مسیرهای طولانی و پرهزینه را در پیش بگیرند تا از خطر حملات در امان بمانند.

این در حالی است که کنفرانس ملل متحد در خصوص تجارت و توسعه ماه گذشته هشدار داد که سطح عبور ترافیک تجارتی از کانال سویز در دو ماه گذشته بیش از ۴۰ در صد کاهش یافته است.

در همین حال، اجی بنگا، رییس بانک جهانی، در جریان نشست سالانۀ حکومت‌های جهان گفت که آنچه در غزه و اوکراین و بحیرۀ سرخ جریان دارد، از آزمون‌های عمدۀ اقتصاد جهان به شمار می‌رود.

او افزود که با در نظر داشت این همه، ممکن رشد اقتصادی در کمترین سطح آن در مقایسه با ۵۵ سال گذشته قرار داشته باشد و به گفتهٔ وی "این آنچه است که باید آن را از نزدیک زیر نظارت داشته باشیم."

مقامات اسراییل می‌گویند که تندروان حماس در جریان حمله بر اسراییل ۱۱۴۰ نفر به شمول غیرنظامیان را کشتند. این در حالی است که مقامات صحی در غزه گفته اند که درجریان حملات انتقاجویانۀ اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۲۸ هزار نفر که بیشتر شان زنان و کودکان اند، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG