لینک های دسترسی

Breaking News

هند و چین در تمرینات نظامی مشترک با روسیه شرکت می‌کنند


خبرگزاری تاس روسیه گزارش داده است که هند و چین از جمله کشورهایی اند که در تمرینات نظامی مشترک یک هفته‌ای روسیه که قرار است روز پنجشنبه اول سپتمبر (۱۰ سنبله) در شرق این کشور برگزار شود، شرکت کنند.

باوجودیکه هند قبلاً هم در تمرینات نظامی چند ملیتی در روسیه اشتراک کرده است، تحلیلگران مشارکت این کشور در تمرینات نظامی "وستوک ۲۰۲۲" در جریان تهاجم روسیه بر اوکراین را نشانه‌ای از روابط دوستانۀ دهلی با مسکو می‌دانند. این در حالی است که هند روابط استراتیژیک عمیق با ایالات متحده نیز دارد.

منوچ جوشی، عضو برجسته بنیاد تحقیقات "آبزرور" در دهلی نو گفت: "شرکت هند در تمرینات روسیه غیرمعمول نیست، اما این بار آن‌ها یک پیام سیاسی نیز دارند. دهلی نو تاکید می‌کند که به موضع مستقلی که پس از بحران اوکراین اتخاذ کرده، پابند خواهد بود و همچنان بین ایالات متحده و روسیه بی‌طرف خواهد ماند."

هند تهاجم روسیه بر اوکراین را محکوم نکرده و به تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز نپیوسته است. افزون بر آن، واردات نفت هند از روسیه به دلیل تخفیف‌های بی‌سابقه، به شدت افزایش یافته است.

هند از خرید نفت از روسیه دفاع کرده و می‌گوید که به عنوان یک کشور در حال توسعه که با کمبود انرژی مواجه است، ضرورت به خرید نفت از روسیه دارد.

سوبراهمانیم جی‌شنکر، وزیر امور خارجهٔ هند در اوایل ماه جاری در تایلند گفت: "ما در مورد منافع خود بسیار صادق بوده‌ایم. من کشوری دارم با درآمد سرانه دو هزار دالر. آنها [شهروندان هند] افرادی نیستند که بتوانند قیمت بالاتر برای انرژی بپردازند."

اگرچه هند در حال حاضر از کشورهای دیگر از جمله اسراییل و ایالات متحده تسلیحات خریداری می‌کند، بسیاری از تسلیحات موجود این کشور ساخت روسیه است. تحلیلگران می‌گویند که بعید است هند به این زودی ها از روسیه دور شود.

جوشی گفت: "هند در زمینهٔ دفاعی رابطهٔ مهمی با مسکو دارد و واقعاً هیچ مشارکت مستقیمی در بحران اوکراین ندارد. اگر منافع ملی ما با حفظ روابط با روسیه تامین شود، ما این کار را خواهیم کرد - این موضع هند است."

در حال حاضر، به نظر می‌رسد واشنگتن موضع هند را پذیرفته است. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در پاسخ به پرسشی درباره مشارکت هند در تمرینات نظامی وستوک در اوایل ماه جاری، گفت که ایالات متحده می‌داند که تغییر جهت سیاست خارجی یک کشور یک چالش درازمدت است.

آقای پرایس در یک نشست خبری گفت: "در عین حال، ما همچنین می‌دانیم که کشورهایی در سراسر جهان وجود دارند که روابط دراز‌مدت از جمله روابط امنیتی با کشورهایی مانند روسیه دارند." او افزود که تغییر جهت سیاست خارجی یا تاسیسات امنیتی یک کشور یا تغییر شیوه تدارکات دفاعی از یک کشوری مانند روسیه کاری نیست که در یک شب انجام شود.

در حالیکه تنش‌ بین روسیه و ایالات متحده تشدید می‌یابد، سوال این است که هند تا چه زمانی می‌تواند به داشتن روابط با هر دو کشور ادامه دهد.

تحلیلگران در واشنگتن می‌گویند که به نظر می رسد ایالات متحده دیدگاه طولانی دارد و تلاش می‌کند دهلی نو را متقاعد کند که مشارکت امنیتی دراز مدت با مسکو توجیه ناپذیر است.

مایکل کوگلمن، معاون برنامهٔ آسیا در مرکز ویلسن گفت: "واشنگتن مطمیناً نگران مشارکت امنیتی پایدار دهلی نو با مسکو است. در ماه‌های آینده، ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که واشنگتن این موضوع را به دهلی نو برساند که در نهایت روسیه... دیگر ظرفیت ادامۀ تولید و صادرات تسلیحات به هند را نخواهد داشت."

هند به نوبه خود تمرینات نظامی مشترک با روسیه را کمرنگ جلوه داده و هیچ خبر رسمی در این مورد نشر نکرده است، اما منابع در وزارت دفاع هند تایید کرده اند که گروهی از نظامیان هندی در این تمرینات شرکت خواهند کرد.

برای دهلی نو، ایجاد تعادل بین روسیه و شرکای آن در گروه "کواد "که متشکل از هند، ایالات متحده، جاپان و آسترالیا است نیز چالش برانگیز است. بر اساس گزارش روزنامه Deccan Herald، هند در تمرینات بحری در آب‌های جاپان که بخشی از تمرینات نظامی مشترک است، شرکت نخواهد کرد. دهلی نو روابط نزدیکی با توکیو دارد که همراه با ایالات متحده و آسترالیا شریک مهمی در تلاش برای مقابله با توسعه طلبی چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام است.

تقویت روابط روسیه و چین نیز می‌تواند سبب نگرانی هند شود زیرا تنش بین هند و بیجینگ بر سر اختلافات مرزی با شدت خود پابرجا است. تحلیلگران می‌گویند در حالی که بیجینگ پیش از این نیز در تمرینات با مسکو اشتراک کرده بود، اما مشارکت این کشور در تمرینات نظامی وستوک نشان دهنده افزایش روابط دفاعی بین دو کشور در جریان تنش با غرب است.

از دیدگاه روسیه، شرکت هند و چین که روابط دوجانبه پرتنشی با یکدیگر دارند، تلاش‌های این کشور برای تقویت روابط با هر دو اقتصاد بزرگ آسیایی را تقویت می‌کند.

جگنات پندا، رییس مرکز استکهلم در امور آسیای جنوبی و اندو پسفیک می‌گوید که مسکو امیدوار است به دلیل مشارکت سنتی با هند و دوستی ایدیالوژیک به چین "وحدت اروپا-آسیا" را در برابر غرب ایجاد کند.

XS
SM
MD
LG