لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای دستگیری رهبر سیک‌های جدایی طلب: پولیس هند ۷۸ نفر را بازداشت کرد


پولیس شهر امرتسر هند از دو روز به اینسو تلاش دارد یک رهبر جدایی طلب سیک را بازداشت کند. مقامات گفته اند که در این جریان تا اکنون ۷۸ نفر از حامیان او را در ایالت پنجاب بازداشت کرده اند.

امریتپال سینگ در ماه‌های اخیر به رهبر برجستهٔ سیک‌های جدایی طلب مبدل شده است؛ گروهی که خواهان ایجاد کشور مستقل سیک‌ها، خالستان و تطبیق تفسیر شدید سیکیزم است.

ماه گذشته، امریتپال سینگ ۳۰ ساله و حامیان وی که با شمشیر، چاقو و تفنگ مسلح بودند، پس از بازداشت یکی از یاران شان بر یک حوزهٔ پولیس حمله کردند. همکار او به تلاش حمله و اختطاف متهم بود.

در جریان آن حمله که در بیرون از شهر امرتسر صورت گرفت، چندین تن از منسوبین پولیس زخمی شدند و این امر سبب شد تا مقامات علیه امریتپال سینگ اقدام کنند.

پولیس پنجاب که به روز شنبه عملیات علیه این رهبر جدایی طلب را آغاز کرد، گفته است که تا اکنون ۷۸ نفر از حامیان او را بازداشت کرده است.

رسانه‌های محلی از حضور گستردهٔ پولیس در سراسر ایالت پنجاب گزارش داده اند.

بر اساس این گزارش‌ها، حکومت پنجاب دستور داده است تا خدمات انترنت در تلیفون‌های دستی تا چاشت روز دوشنبه به وقت محل قطع باشد.

مقامات محلی نگران اند که از رسانه‌های اجتماعی برای نشر خبرهای نادرست و آوازه‌ها سو استفاده شده و منجر به شعله ور کردن خشونت خواهد شد.

ایالت پنجاب که ۵۸ در صد باشندگان آن سیک و ۳۹ در صد دیگر آن هندو است در دههٔ ۱۹۸۰ و اوایل دههٔ ۱۹۹۰ شاهد خشونت‌های جدایی طلبان بود که در آن هزاران نفر کشته شدند.

خشونت‌ها در سال ۱۹۸۴ زمانی اوج گرفت که عملیات علیه‌ صدها جدایی طلب افراطی در داخل معبد طلایی امرتسر راه اندازی شد. جرنیل سینگ بینداروالی جدایی طلبان را رهبری می‌کرد.

چند ماه پس از آن، محافظ سیک، اندرا گاندی، صدر اعظم وقت هند، او را ترور کرد و آن واقعه سبب آغاز آشوب‌ها بر ضد سیک‌ها در دهلی و دیگر شهرها شد و هزاران کشته برجا گذاشت.

جنبش جدایی طلب سیک سپس حمایت خود را به گونهٔ‌ گسترده از دست داد.

XS
SM
MD
LG