لینک های دسترسی

Breaking News

هند: سفارت افغانستان با وجود اعلام تعلیق باز خواهد ماند


سفارت هند در دهلی جدید
سفارت هند در دهلی جدید

چند روز پس از اعلام تعلیق فعالیت سفارت افغانستان در دهلی جدید، وزارت خارجهٔ هند روز پنجشنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان) گفت که این سفارت به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

دهلی جدید ادارهٔ طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شد، سفارت هند در کابل مسدود شد. اما پس از سقوط حکومت جمهوری به رهبری محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان،‌ دهلی جدید به سفارت افغانستان و دپلومات‌های این کشور ‌ اجازه داد تا ویزه صادر کنند و به مسایل تجارتی نیز رسیدگی کنند.

سه مقام سفارت افغانستان در دهلی جدید به تاریخ ۲۹ سپتمبر (هفتم میزان) گفتند که تمام فعالیت‌های این سفارت سر از اول ماه اکتوبر متوقف خواهد شد چون به گفتهٔ آنان سفیر و سایر دپلومات‌‌های ارشد افغان به اروپا و ایالات متحده رفتند و در آنجا پناهنده شدند.

سفارت افغانستان در هند همچنین با نشر اعلامیه‌ای گفته بود که به دلیل عدم حمایت دپلوماتیک از سوی کشور میزبان، عدم رسمیت حکومت کابل و کاهش پرسونل که سبب ارایه خدمات شده بود، در مورد متوقف شدن فعالیت های این سفارت تصمیم اتخاذ شده است.

اما اریندم باگچی، سخنگوی وزارت خارجهٔ هند این ادعاها را رد کرد. او گفت: "برداشت ما این است که سفارت [افغانستان] در دهلی جدید فعال است."

باگچی افزود که وزارت خارجهٔ هند از تصمیم سفارت مبنی بر توقف فعالیت آن آگاه شد و با دپلوماتان افغان در سفارت افغانستان و قنسولگری‌های آن در ممبای و احمد آباد تماس گرفت.

او گفت: "همچنین آگاه استیم که سفیر [افغانستان] برای مدت زیادی حضور نداشته و نیز شمار زیاد دپلوماتان افغان به تازگی هند را ترک کرده اند."

حکومت هند، ادارهٔ طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شد، سفارت خود را در کابل مسدود کرد.

هند یکی از ۱۲ کشور جهان است که یک ماموریت دپلوماتیک کوچک در کابل دارد و شماری از این ماموریت‌های دپلوماتیک شرایط تجارت، کمک‌های بشردوستانه و فراهم‌آوری کمک‌های صحی برای افغانستان را تسهیل می‌کنند.

تا کنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما شماری از کشورها به شمول پاکستان، چین و ایران امور سفارتخانه‌‌های افغانستان را به دپلوماتانی واگذار کرده اند که از سوی حکومت طالبان معرفی شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG