لینک های دسترسی

Breaking News

دفتر بین‌المللی به منظور تحقیق 'جنایات جنگی روسیه' در هاگ افتتاح شد


یک دفتر بین المللی روز دوشنبه سوم جولای (۱۲ سرطان) در شهر هاگ هالند افتتاح شد تا در مورد ''جنایت جنگی روسیه'' در اوکراین تحقیق کند.

اوکراین گفته است که افتتاح این دفتر نخستین گام "واقعاً تاریخی" در راستای محاکمهٔ رهبری مسکو است.

این دفتر مسوول جمع‌آوری شواهد و مدارک در مورد مقامات روسیه است، شواهد و مدارکی که می‌تواند در آینده چهره‌های نظامی روسیه را به‌ خاطر تهاجم نظامی آن کشور بر اوکراین به محاکمه بکشاند.

هدف از ایجاد این دفتر پر کردن شکاف قانونی ناشی از این واقعیت است که محکمهٔ بین‌المللی جرایم (ICC) تا حالا هیچ دستوری برای پیگرد قانونی تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین ندارد.

در این دفتر، سارنوالان از کیف، اتحادیهٔ اروپا، ایالات متحده و محکمهٔ بین المللی جرایم فعالیت خواهند داشت.

اندری کوستین، لوی سارنوال اوکراین، هنگام افتتاح این دفتر گفت که حالا محاکمه رهبری روسیه "اجتناب ناپذیر" است.

آقای کوستین همچنین گفت که ایجاد این دفتر ''یک سیگنال واضح است که جهان برای پاسخگو قرار دادن رژیم روسیه و همه جنایاتش متحد و تزلزل ناپذیر است.''

پس از عقب نشینی نیرو‌های روسیه از شهرک بوچا واقع در نزدیکی کیف در اپریل ۲۰۲۲ و کشف اجساد صدها غیرنظامی اوکراینی از این شهر، اوکراین همواره به ایجاد محکمهٔ ویژه برای پیگرد مقام‌های نظامی روسیه در پیوند با کشتار در بوچا پافشاری کرده است.

پیش از این جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۷ مارچ سال روان میلادی گفته بود که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در اوکراین مرتکب جنایات جنگی شده است.

آقای بایدن گفت که تصمیم محکمهٔ بین‌المللی جرایم مبنی بر صدور حکم بازداشت پوتین موجه است. او افزود: "او [پوتین] آشکارا مرتکب جنایات جنگی شده است."

پیش از آن، محکمهٔ بین المللی جرایم اعلام کرده بود که حکم بازداشت پوتین را به دلیل ''اخراج غیرقانونی" کودکان اوکراینی صادر کرده است.

این محکمه گفته است که این جنایات مربوط به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ است، یعنی زمانی که مسکو تهاجم نظامی‌ را بر اوکراین آغاز کرد و کودکان اوکراینی را جبراً به روسیه منتقل کرد.

حکم محکمهٔ هاگ ۱۲۳ کشور عضو این محکمه را مکلف می‌کند که در صورت ورود پوتین به قلمرو این کشورها،‌ وی‌ را بازداشت کرده و برای محاکمه به هاگ منتقل کند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG