لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش امریکا و برخی از کشورهای جهان به درگذشت السکی نوالنی، منتقد سیاسی پوتین


الکسی نوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین
الکسی نوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین

ایالات متحده و برخی از کشور‌های غربی روز جمعه ۱۶ فبروری (۲۷ دلو) در واکنش به درگذشت الکسی نوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، واکنش‌های جدی نشان داده و رییس جمهور روسیه را مسوول مرگ وی قلمداد کردند.

قصر سفید گفته است که اگر مرگ نوالنی تایید شود، یک تراژیدی وحشتناک خواهد بود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، در مصاحبه با رادیو ان‌پی‌آر امریکا گفته است که تاریخ طولانی و کثیف کرملین که مخالفان خود را آسیب می‌رساند،‌ "سوالات واقعی و واضحی را در مورد آنچه در اینجا رخ داده است، مطرح می‌کند."

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز روز جمعه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان گفت که در گذشت نوالنی در یکی از زندان‌های روسیه ترس از یک مرد را نشان می‌دهد که نشان‌دهندهٔ ضعف سیستم پوسیده‌ای است که پوتین آنرا ایجاد کرده است. او گفت که روسیه مسوول مرگ این منتقد سیاسی کرملین است."

ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، درگذشت ناوالنی را یک "خبر وحشتناک" و "تراژیدی بزرگ" برای مردم روسیه خواند.

سوناک درشبکهٔ ایکس نوشته است: "الکسی ناوالنی به صفت سرسخت‌ترین مدافع دموکراسی روسیه، شجاعت باورنکردنی را در طول زندگی‌اش از خود نشان داد و افزود که "طرز افکار او با همسرش و مردم روسیه وجود دارد."

استفن سژورن، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه گفت که نوالنی زندگی خود را وقف مقاومت در برابر ''سرکوب'' ولادیمیر پوتین کرد.

سژورن در یک پیام ایکس نوشته است: "الکسی نوالنی با جان خود بهای مقاومت خود در برابر سیستم ظلم و تعدی را پرداخت."

این دپلومات ارشد فرانسه ضمن ابزار تسلیت به درگذشت این مخالف سیاسی کرملین در ادامه این پیام نوشته است:‌ "مرگ او [نوالنی] در یک مستعمره جزایی، ما را به یاد واقعیت رژیم ولادیمیر پوتین می اندازد."

چارلز میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در یک پیام ایکس گفته است که فقط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، مسوول مرگ نوالنی است.

او در این پیام همچنین نوشته است که ناوالنی برای ''ارزش‌های آزادی و دموکراسی مبارزه کرد و به خاطر این آرمان‌ها، فداکاری نهایی را انجام داد."

اورسولا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا، گفته است که خبر مرگ نوالنی تداعی تلخ موجودیت پوتین و رژیم مسکو است. این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت:" پوتین از چیزی جز مخالفت مردم خود نمی ترسد."

روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا، نیز در یک پیام ایکس نوشته است که ''جسارت او برای نسل‌ها بازتاب خواهد یافت.'' او همچنین گفته است که روسیه نه تنها آزادی نوالنی، بلکه زندگی وی را نیز گرفت و مبارزه این منتقد پوتین برای دموکراسی زنده خواهد ماند.

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه پولند، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پوتین "مسوول" مرگ نوالنی است.

سیکورسکی در این اعلامیه گفته است که این منتقد سیاسی پوتین به "اتهامات و شواهد دروغین محاکه شد، زندانی شد و در وضعیت وحشتناک به سر می‌برد."

ادگارس رینکوویچ، رییس جمهور لتوانیا، روز جمعه گفت که الکسی نوالنی، رهبر مخالفان روسیه"به طرز وحشیانه‌ای توسط کرملین به قتل رسیده است."

رینکوویچ در یک پیام ایکس نوشته است: "او به شکل وحشیانه توسط کرملین به قتل رسید. این واقعیت است و باید طبیعت رژیم کنونی فهمیده شود."

گروه

XS
SM
MD
LG