لینک های دسترسی

Breaking News

ایران در مورد صدور گاز به اروپا غور می‌کند – مقام ایرانی


شانا، شبکۀ رسمی اطلاع‌رسانی وزارت نفت ایران، روز یکشنبه ۱۵ می (۲۵ ثور) گزارش داد که آن کشور در حال بررسی صادرات گاز به اروپا است.

در گزارش شانا از قول مجید چگنی، معاون وزیر نفت ایران نگاشته شده است: "ایران در حال بررسی این موضوع است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، اما ایران همواره به‌دنبال توسعه دپلوماسی انرژی و گسترش بازار است."

هرچند ایران یکی از سرشارترین منابع گاز جهان را دارد، صنعت منابع نفتی آن کشور به دلیل برنامۀ هسته‌ای، زیر تحریم‌های شدید و فلج کنندۀ ایالات متحده قرار دارد.

این در حالی است که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران که سال گذشته در ویانا، پایتخت اتریش، آغاز شده بود، از چندین هفته به اینسو به بن بست بر خورده و متوقف شده است.

به دنبال تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین و تحریم‌های غرب بر مسکو، کشورهای اروپایی که متکی به منابع انرژی روسیه اند، با کمبود شدید نفت و گاز روبرو شده اند.

کشورهای اتحادیه اروپا سال گذشته حدود ۱۵۵ میلیون متر مکعب گاز از روسیه وارد کردند که در مجموع ۴۵ درصد واردات گاز این کشورها را تشکیل می‌دهد.

معاون وزارت نفت ایران همچنان گفت که تهران و بغداد چند هفته پیش تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، صادارات گاز ایران به عراق افزایش می‌یابد.

آقای چگنی گفت: "صادرات گاز از سوی ایران افزایش یافت و در این تفاهم‌نامه قید شد که بدهی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالری عراق به ایران تا پایان ماه می پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن دوباره گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم."

عراق با آنکه خود منابع سرشار نفت و گاز را دارد، عدم سرمایه‌گذاری در این بخش به دلیل چند دهه جنگ، آن کشور را واداشته است تا یک سوم گاز مورد نیاز خود را از کشورهای همسایه وارد کند.

تحریم‌های ایالات متحده بر صنعت نفت و گاز ایران، سبب شده است که عراق در زمینۀ پرداخت پول انرژی وارداتی از ایران با مشکل روبرو شود.

بغداد از یک روش پیچیدۀ تادیاتی استفاده می‌کند تا بهای گاز وارداتی ایران را بپردازد. عراق اجازه ندارد که به ایران پول نقد بدهد، بلکه بدهی های این کشور به ایران باید صرف واردات مواد غذایی و دوا به ایران شود.

XS
SM
MD
LG