لینک های دسترسی

Breaking News

امیدواری ایران به انتقال میلیارد‌ها دالر پول‌های منجمد شدهٔ آن کشور پس از معامله با امریکا


 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

وزارت خارجهٔ ایران روز دوشنبه ۱۱ سپتمبر (۲۰ سنبله) ابراز امیدواری کرد تا ظرف چند روز آینده پول‌های منجمد خود را بر اساس بخشی از معاملهٔ تبادله زندانیان که با ایالات متحده انجام داده، به دست بیاورد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، با اشاره به معامله‌ای که اخیراََ میان تهران و واشنگتن صورت گرفته است، گفت:‌ ''در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم، امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.''

کنعانی همچنین گفت که انتقال پول‌های منجمد شده‌ ایران به حکومت آن کشور اجازه خواهد داد تا نیازمندی‌های اولیه مردم آن کشور را فراهم کند.

او افزود: ''ایران با دارایی‌های رفع انسداد شده خود می‌تواند تمامی کالاهای غیر تحریمی را خریداری کند و ارتباطی با موضوعاتی از قبیل خرید دارو و غذا که در برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، ندارد.''

تهران و واشنگتن در اوایل ماه اگست به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، دو کشور متعهد به رهایی پنج شهروند شدند. علاوه بر این، ایالات متحده توافق کرد تا شش میلیارد دالر از دارایی‌های ایران را که در کوریای جنوبی نگهداری می شود، آزاد کند.

کنعانی در مورد آزاد سازی دارایی‌های ایران از کوریای جنوبی گفت:‌ "این آزاد سازی اموال و دارایی‌های ایران در حالی است که امریکا با اعمال تحریم‌های یکجانبه تلاش بر مسدود سازی اموال ودارایی‌های ایران داشته، اما با تلاش دپلوماتیک و حقوقی خوبی که انجام دادیم،‌ امریکا را مجبور به تمکین از توجه به حقوق ایران کردیم."

رسانه‌های کوریای جنوبی به تاریخ ۲۱ آگست گزارش دادند که دارایی‌های ایران در اواسط اگست برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سویس انتقال داده شد.

یکی از وکلای مدافع محبوسین امریکایی گفته است که چهار زندانی امریکایی که در زندان اوین نگهداری می‌شدند، به حبس خانگی منتقل شده اند. زندانی پنجمی از قبل در حبس خانگی به سر می‌برد.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG