لینک های دسترسی

Breaking News

ایران مدت زندان خبرنگارانی را کاهش داد که مرگ مهسا امینی را پوشش خبری داده بودند


الهه محمدی (راست) و نیلوفر حامدی، پس از آزادی از زندان
الهه محمدی (راست) و نیلوفر حامدی، پس از آزادی از زندان

محاکم ایرانی مدت زندان دو خبرنگار زن را کاهش دادند که به همکاری با ایالات متحده متهم شده بودند.

الهه محمدی ۳۷ ساله و نیلوفر حامدی ۳۱ ساله پس از سپری کردن بیش از یک سال در زندان اوین به قید ضمانت رها شده اند. این دو خبرنگار به خاطر پوشش خبری مرگ مهسا امینی در بازداشت پولیس در سپتمبر سال ۲۰۲۲، بازداشت و زندانی شده بودند.

مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت وخیم صحی به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

قوهٔ قضاییهٔ ایران در ماه جنوری گفت که علیه دو خبرنگار زن برای نشر تصاویر بدون چادر شان، اقدامات تازه را روی دست گرفته اند.

روزنامه‌های شرق و هم میهن به نقل از وکلای این دو خبرنگار گزارش داده اند که دو محکمهٔ استیناف در تهران موکلان شان را در قضیهٔ همکاری با ایالات متحده تبریه کردند.

الهه محمدی به شش سال زندان و نیلوفر حامدی به هفت سال زندان محکوم شده اند. این دو خبرنگار همچنان برای "تبانی و دسیسه‌ریزی علیه امنیت کشور" به پنج سال زندان و برای "شایعه‌ پراکنی علیه جمهوری اسلامی" به یک سال زندان محکوم شده اند.

وکلای مدافع این دو خبرنگار گفته اند که امیدوار اند موکلان شان تحت فرمان عفو که سال گذشته توسط علیه خامنه‌ای، رهبر ایران، اعلام شد، آزاد شوند.

شهاب میر‌لوحی، وکیل محمدی، گفته است با توجه به اینکه دو اتهام باقی مانده شرایط عفو را پوره می‌کند "امیدوارم الهه محمدی معافیت حاصل کند."

وکیل حامدی نیز بیانیهٔ مشابهی را نشر کرده است.

نیلوفر حامدی، عکاس روزنامهٔ شرق، پس از آن بازداشت شد که تصاویر خانوادهٔ مهسا امینی را در رسانه‌های اجتماعی نشر کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG