لینک های دسترسی

Breaking News

ایران اتهام امریکا مبنی بر دست داشتن تهران در توطیۀ کشتن مشاور پیشین قصر سفید را رد کرد


ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

ایران روز پنجشنبه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) اتهام 'توطیهٔ' کشتن جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید را رد کرد و آنرا "تخیلی" خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "مقامات قضایی امریکا در تداوم اتهام‌زنی‌های بی‌پایان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران و تداوم سیاست شکست خورده ایران هراسانه، در یک داستان‌سرایی جدید، اتهاماتی را بدون ارایه مدارک معتبر و مستندات لازم مطرح نموده اند. "

وزارت عدلیهٔ امریکا روز چهارشنبه ۱۰ اگست اعلام کرد که یک عضو سپاه پاسداران ایران را به طراحی توطیهٔ قتل جان بولتن، مشاور پیشین امنیت ملی قصر سفید متهم کرده است.

این وزارت با نشر بیانیه‌ای گفته است که یک عضو سپاه پاسداران ایران به نام شهرام پورصفی که به نام مهدی رضایی نیز مشهور است تلاش کرده تا با پرداخت ۳۰۰ هزار دالر، جان بولتن را به قتل برساند.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) از قول کنعانی نگاشته است: "بافتن این افسانه‌های نخ‌نما و بی اساس در حال تبدیل شدن به یک رویه تکراری در سیستم قضایی و تبلیغاتی امریکا است و این بار، از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی‌ارزش مانند بولتن برای پیش بردن این روند استفاده شده است. "

کعنانی همچنین گفته است: "جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند. "

وزارت عدلیهٔ امریکا هدف این اقدام ایران را احتمالاً انتقام‌گیری کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی سپاه پاسداران ایران عنوان کرده است.

قاسم سلیمانی و مهدی المهندس به فرمان دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده به تاریخ سوم ماه جنوری سال ۲۰۲۰ در یک حملهٔ هوایی ایالات متحده در نزدیکی بغداد کشته شدند.

بر اساس این اتهامات، شهرام پورصفی در ماه اکتوبر ۲۰۲۱ از یک فرد مقیم امریکا که با پورصفی آنلاین دیدار داشته، خواسته بود که از مشاور امنیت ملی دولت پیشین امریکا عکاسی کند، با این ادعا که عکس‌ها را برای کتابی که در حال نوشتن‌اش است نیاز دارد.

سپس این فرد پورصفی را به یک شخص دوم معرفی کرده و پورصفی از او خواست که در ازای ۳۰۰ هزار دالر جان بولتن را به قتل برساند. به گفتهٔ وزارت عدلیه امریکا شخص دوم یک منبع محرم ادارۀ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) بود.

گفته می‌شود که پورصفی احتمالاً هدف دومی نیز داشته و برای انجام آن یک میلیون دالر پیشنهاد کرده بود. وزارت عدلیه امریکا هدف دومی پورصفی را برملا نکرده است، اما خبرگزاری اکسیوس امریکایی مستقر در واشنگتن گفته است که مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ پیشین ایالات متحده هدف بعدی پورصفی بوده است.

جان بولتن، یکی از شخصیت‌های برجسته سیاست خارجی امریکا و منتقد سرسخت ایران، از اپریل ۲۰۱۸ تا سپتمبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی قصر سفید و از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۶ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود.

جان بولتن به شدت با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهان از جمله ایالات متحده مخالف بود و از خروج یکجانبه ادارهٔ ترمپ از این پیمان در سال ۲۰۱۸ حمایت کرد.

در تهیه‌ این مطلب از گزارش‌های خبرگزاری فرانس پرس و ایرنا استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG