لینک های دسترسی

Breaking News

ادارهٔ بین‌المللی انرژی اتمی: ایران یورانیم غنی‌شدۀ کافی برای ساختن سه بم اتم دارد


ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در یک گزارش محرم گفته است که ایران برای ساختن سه بم اتم به اندازهٔ کافی یورانیم غنی شده دارد.

بر اساس معلومات این گزارش که خبرگزاری رویترز آنرا مشاهده کرده است، میزان یورانیم غنی شده به سطح ۶۰ در صد ایران به ۱۲۸.۳ کیلوگرام رسیده است.

این مقدار یورانیم بیشتر از آنچه است که برای ساختن سه بم اتم به آن نیاز است. اما برای این که از آن در بم اتم استفاده شود، یورانیم باید حدود ۹۰ در صد غنی شود.

در این گزارش همچنان آمده است که ذخیرهٔ یورانیم غنی شدهٔ ایران ۲۲ مرتبه بیشتر از حدی است که در توافقنامهٔ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ روی آن میان تهران و قدرت های جهان توافق صورت گرفته بود.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، این کشور موافقت کرد که غنی سازی یورانیوم خود را به کمتر از چهار درصد محدود کند و در ازای آن برخی از تعزیرات اقتصادی غرب بر ایران لغو شد.

اما دونالد ترمپ، رییس جمهور وقت ایالات متحده، در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از این توافق بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور برای مقاصد "صلح آمیز" است.

ادارۀ بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل متحد گفته است که تهران هنوز هم در خصوص موضوعات کلیدی مانع کار این اداره شده است.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارش دیگری گفته بود که روی موضوعات متعدد با ایران هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است. این اداره گفته است که هنوز تجهیزات نظارتی که سال گذشته از دستگاه‌های هسته‌ای ایران حذف شده بود دوباره نصب نشده و تهران هنوز در مورد یافت شدن ذرات یورانیم در دو دستگاه دیگر پاسخ ارایه نکرده است.

این ادارهٔ ملل متحد گفته است که ایران همچنان تا اکنون به مفتشینی اجازهٔ فعالیت نداده است که دست آنان را در ماه سپتمبر از فعالیت گرفته بود. تهران زمانی دست به این اقدام زد که ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و آلمان خواستار توضیحات معتبر در خصوص یافت شدن ذرات یورانیم در دو دستگاهی شدند که تهران در مورد آن قبلاً معلومات نداده بود.

اما ایران گفته است که این اقدام را به دلیل سواستفادهٔ سیاسی این کشورها اتخاذ کرده است، ولی در نامه‌ای به ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی گفته است که بر اساس تقاضای این اداره روی امکانات آغاز دوبارهٔ فعالیت این مفتشین می‌تواند غور کند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های رویترز و فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG