لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و عربستان سعودی رسماََ روابط دپلوماتیک‌شان را از سر گرفتند


ایران و عربستان سعودی، دو رقیب دیرینه در شرق میانه، روز پنجشنبه ششم اپریل (۱۷ حمل) در یک اقدام تازه برای مصالحه پس از هفت سال‌ رسماََ روابط دپلوماتیک شان را از سر گرفتند.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران و شهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجهٔ عربستان، روز پنجشنبه در بیجینگ، پایتخت چین، ملاقات کردند و مقامات دو کشور همچنین بر نیاز ثبات در منطقه تاکید کرده و توافق کردند تا همکاری‌های اقتصادی شان را دنبال کنند.

ایران و عربستان سعودی به تاریخ ۱۰ مارچ به وساطت چین توافق کردند تا روابط دپلوماتیک‌شان را پس از سال‌ها تنش از سر بگیرند و سفارت‌های خود را در دو کشور بازگشایی کنند.

بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی موجب خواهد شد تا درگیری‌های مسلحانه چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم به واسطهٔ درگیری‌های نیابتی در سراسر منطقه کاهش یابد. علاوه بر این، بهبود روابط دپلوماتیک میان تهران و ریاض سبب می‌شود تا جنگ طولانی یمن پایان یابد.

ایران در جنگ یمن از شورشیان حوثی که بخشی اعظم آن کشور را تصرف کرده اند، حمایت می‌کند و عربستان سعودی از حکومت مخلوع آن کشور حمایت می‌کند که هنوز هم از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته می‌شود.

بازگشایی سفارت‌ ایران در ریاض و عربستان سعودی در تهران یک پیروزی دیگر برای چین به شمار می‌رود، زیرا کشور‌های حوزهٔ خلیج اعتقاد دارند که ایالات متحده به تدریج از منطقه بیرون می‌شود.

خصومت و رقابت میان تهران و ریاض به انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ ایران بر‌می‌گردد، زمانی که دولت شاهی ایران که از حمایت غرب برخوردار بود، خلع قدرت شد. ایران و عربستان سعودی در سال‌های اخیر از گروه‌های سیاسی و مسلح رقیب در شرق میانه حمایت کرده اند.

حسین امیر عبدالهیان، وزیر خارجهٔ ایران، در تویتی نوشته است که روز پنجشنبه آغاز ''روابط رسمی دیپلماتیک ... همکاری های اقتصادی و تجاری، بازگشایی سفارت‌ها و قنسولگر‌ی‌ها" میان دو کشور می‌باشد و تاکید کرد که "ثبات، امنیت پایدار و توسعه منطقه موضوعات مورد توافق و در دستور کار مشترک'' تهران و ریاض قرار دارد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که علاوه بر بازگشایی سفارت‌های دو کشور در تهران و ریاض، روابط دپلوماتیک در شهر‌های عمدهٔ مشهد و جده نیز از سر گرفته خواهد شد. بر اساس این گزارش، مقامات دو کشور همچنین در مورد ارزیابی از سرگیری پرواز‌ها میان دو کشور و صدور ویزه برای شهروندان دو کشور توافق کردند.

عربستان سعودی در جنوری ۲۰۱۶ میلادی پس از اینکه سفارت و قونسلگری عربستان در تهران،‌ پایتخت ایران،‌ و قونسلگری دیگر آن در شهر مشهد آماج حملهٔ معترضان قرار گرفت، روابط دپلوماتیک خود را با ایران قطع کرد.

حمله بر دفاتر دپلوماتیک عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که ریاض شیخ نمر باقر النمر، روحانی سر‌شناس شیعه،‌ را در سال ۲۰۱۶ اعدام کرد.
XS
SM
MD
LG